Våre tips til digital læring på hjemmekontor
Dagens arbeidsliv er til en stor grad preget av fleksibilitet. Det er viktigere enn noensinne å tilby metoder for læring, utvikling og vekst for medarbeiderne. Vi må møte medarbeidernes behov der de er, og tilby digital læring på hjemmekontor!

De siste årene har satt sitt preg på måten vi jobber på, og hvilke behov vi har for fleksibilitet og kommunikasjon. Mens større virksomheter har evnet å levere konsistent opplæring gjennom digitale flater, har det vært en utfordring for de som tidligere har belaget seg på en mer tradisjonell klasseromsopplæring.
Vi deler våre tips til hvordan bedrifter kan vurdere digital læring på hjemmekontor med et strategisk blikk, og sørge for at de møter medarbeidernes behov for kompetanseutvikling!
Opplæring i bedriftens kultur bør ikke begrenses til onboarding av nyansatte. Digital læring på hjemmekontor kan gi gode mulighet til å styrke bedriftens identitet og kjerneverdier hos medarbeiderne. Her anbefaler vi å ta utgangspunkt i følgende:
- Vær tydelig på hvorfor det er viktig at medarbeiderne tilegner seg kompetansen. Dersom de ikke er overbevist eller kan se verdien, vil det påvirke motivasjonen. Et læringsløp må ha en tydelig nytteverdi for medarbeiderne. Samtidig må det også være klart hvilken verdi det vil tilføre bedriften.
- Vær visuelt konsistent i designet av læringsløpet. Bedriften din har egen kultur og verdier reflektert i merkevaren sin. Du må dermed sørge for at «the look and feel» i læringsløpet reflekterer dette.
Læring, uavhengig om den foregår digitalt, er ingen engangshendelse, men en kontinuerlig prosess. Husk at produktivitet ikke handler om hvor hardt eller lenge medarbeiderne jobber, men hvorvidt de har de beste forutsetningene for å gjøre jobben sin gjort på en effektiv måte.
Dette fordrer at vi vektlegger livslang læring som en naturlig del av arbeidet og de ansattes utvikling. I en digital verden vil vi nemlig aldri bli utlært. I den enkelte bedrift vil det derfor være nyttig å fokusere på det overordnede målet, eller kompetansestrategien hvis dere har det, fremfor et ensidig fokus på enkeltkurs- eller opplæring. Enkle grep som kan gjøres i hverdagen er:
- Tilby innhold i små moduler som går over lengre tid
- Tilby just-in-time støtte når det etterspørres spesifikk kompetanse eller ferdigheter
- Involver medarbeiderne ved å la dem lære opp sine kollegaer
Ekstra motivasjon er ekstra viktig når vi sitter på hjemmekontor. Det er mange som sliter med å engasjere sine ansatte. Engasjerende utfordringer som skaper engasjement og undring er derfor en viktig nøkkel. Når målgruppe, innhold og læringsmål er bestemt, kan du stille deg følgende spørsmål:
Hvordan kan jeg presentere dette på en måte som skaper mest mulig engasjement? Hvordan kan jeg sørge for at medarbeiderne tar utfordringen med å lære seg noe nytt?
Se gjerne på følgende virkemidler:
- Vurder om du kan bruke elementer og metodikker som quiz’er eller gamification for å trigge belønningssenteret i hjernen.
- Forsøk å la deler av læringsløpet stimulere til kreativitet og samarbeid mellom medarbeiderne – og by på muligheter for problemløsning!
Formell læring er ofte organisert opplæring med klart definerte mål og omfatter formelle læringstiltak som organiseres av arbeidsplassen. Formelle læringstiltak spiller en viktig rolle for kunnskapsdeling. Det er likevel viktig å huske at mye av læringen i hverdagen skjer gjennom det vi kaller uformell læring.
Uformell læring er praksisnær og kontekstavhengig. Det skjer gjerne når oppgaver skal løses i fellesskap, i diskusjon med andre, eller ved å observere kolleger som utfører arbeidsoppgaver. Dette betyr at uformell læring i større grad er knyttet til sosial interaksjon. Dette kan kreve en annen tilnærming når vi ikke er samlet på kontoret.
- Skaff deg kunnskap om de uformelle læringsarenaene på din arbeidsplass. Spør kollegaene dine om hvor de opplever å lære nye ting. Kanskje det er avdelingsmøter, samarbeid om arbeidsoppgaver, diskusjoner på Teams eller Zoom, eller tilfeldige samtaler med kollegaer?
- Når du har fått et overblikk, kan du se nærmere på hvordan du kan forsterke de uformelle læringsarenaene. Kan avdelingsmøtene forlenges en gang iblant? Kanskje det kan oppmuntres til flere diskusjoner og kunnskapsdeling på digitale flater? Kan flere digitale kaffepauser med kollegaer være nyttig?
- Har du vurdert bruk av podkast i læring? Det kan være en flott måte å nå frem til hjemmekontoret!
Følelsesmessig tilknytning er viktig for oss mennesker. Alle læringsløp verken kan eller bør oppfordre til sterke følelser hos medarbeidere. Men det er likevel verdt å tenke over hvordan man kan skape en følelsesmessig tilknytning som engasjerer og vekker nysgjerrighet. En av de mest brukte teknikkene for å oppnå dette, er å fortelle historier.
- Fortell historier hver gang du har mulighet. Enhver organisasjon har alltid eksempler på når ting har gått bra og når det har gått mindre bra.. Bruk de i læringløpene når du har bestemt deg for hva slags følelser du vil vekke.
- Jobb alltid ut fra teori, målgruppe og læringsmål når du skal inkludere en historie. Det må være en tydelig sammenheng der for å oppnå ønsket resultat fra opplæringen.
Hjemmekontor trenger ikke være en hindring i bedriftens læringsstrategi. Det kan hjelpe deg å se nye måter du kan engasjere og motivere dine medarbeidere på! Så ikke glem hjemmekontoret når du planlegger neste læringsløp!

Har du 3D-simuleringer i læringsmiksen din?
Spillbasert læring kan være en effektiv måte å lære på. Hvordan kan noen biter med 3D-simuleringer gjøre læringsmiksen din enda mer fristende?
Webinar: Spillbasert læring eller tradisjonelle undervisningsmetoder? Ja takk, begge deler!

Hvordan glemselskurven påvirker læring
«Glemselskurven» i seg selv høres jo ikke veldig truende ut. Men er du klar over hvilken skade den kan forårsake?
Slik øker du mestringstroen på arbeidsplassen!
Mestringstro fører til økt motivasjon og bedre ytelsesevne på arbeidsplassen. Har du for eksempel fått en oppgave som ligger utenfor komfortsonen din? Din grad av mestringstro vil være...
DEL 2: Slik går du frem for å lage podkast (podkast-utstyret du trenger)
I DEL 1: Slik går du frem for å lage podkast, tok vi opp hvordan du legger en god strategi og planlegger en podkastepisode. Nå er du altså klar for innspilling. Nesten. Først må vi se på om du...
DEL 1: Slik går du frem for å lage podkast
Vi har allerede tatt for oss gode grunner til å starte opp en podkast, og hvorfor vi bør vurdere podkast i læring. Nå er det på tide å fokusere på hvordan vi går frem for å lage podkast. Det...
Derfor bør du vurdere podkast i læring!
I en digital tidsalder har måten vi utvikler kompetanse på, endret seg. Engasjementet for e-læring har økt, bedrifter tester ut nye læringsteknikker, og flere og flere lærer ved hjelp av...
Gode grunner til å starte opp en podkast
Vurderer du å starte opp en podkast på vegne av din bedrift eller organisasjon? I så fall er denne artikkelen til deg!