70-20-10-modellen i digital læring!
Utforsk samspillet mellom 70-20-10-modellen og digital læring:
En helhetlig tilnærming til kompetanseutvikling.

Sekretær.no
Et velkjent rammeverk eller modell hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon.
Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene i 70-20-10-modellen?
70-20-10-modellen kort forklart
Kort sagt beskriver 70-20-10-modellen de forskjellige måtene vi mennesker lærer på. Det vil si gjennom erfaringer, ved å samhandle med andre eller gjennom formell opplæring som kurs og annen undervisning.
Modellen er en pedagogisk tilnærming som tar sikte på å skape en balansert læringsopplevelse ved å kombinere ulike læringsmetoder.
Prinsippene i 70-20-10-modellen hevder at:
- 70 prosent av læringen skjer gjennom praktisk erfaring og når vi løser utfordringer på arbeidsplassen.
- 20 prosent av læringen foregår gjennom samhandling med andre, som kollegaer og veiledere.
- 10 prosent av læringen foregår gjennom formell læring, som kurs og seminarer.
Er det kun innen formell læring at digital læring er aktuelt? Eller kan digital læring også inkludere samhandling og praktisk erfaring?
Denne artikkelen vil vise hvordan digital læring ikke bare støtter hele 70-20-10-modellen – den gjør det enda enklere å skape engasjerende læringsopplevelser!

Fordeler med digital læring
Digital læring eller e-læring innebærer bruk av digitale verktøy og plattformer. Det inkluderer nettkurs, webinarer, interaktive moduler, videoleksjoner og mer.
Fordelene med digital læring er mange. Det gir muligheten til å lære når som helst og hvor som helst, og gir dermed en mer fleksibel tilnærming til læring. Det er dermed enklere å integrere læringen i arbeidsdagen, uten å forstyrre produktiviteten.
Gjennom digital læring kan de ansatte ta større ansvar for egen læring. Dette er med på å oppmuntre til livslang læring og kompetanseutvikling.
Digital læring støtter 70-20-10-modellen på flere måter
Formell læring (10 %):
Selv om formell læring kun utgjør ca. ti prosent av 70-20-10-modellen, er den likevel viktig. E-læring er en effektiv måte å levere strukturerte, engasjerende og målrettede læringsmoduler på.
Digitale læringsmoduler gir de ansatte et kunnskaps- og ferdighetsgrunnlag som de kan bygge videre på gjennom erfaring og samhandling.
Samhandling med andre (20 %):
E-læringsplattformer gir muligheten til å opprette nettbaserte fellesskap, diskusjonsforum og nettverk. Her kan deltakerne samarbeide på prosjekter, stille spørsmål og dele erfaringer. Mange velger for eksempel i dag å integrere læringsportalen i bedriftens egen Teams-kanal.
Dette støtter den mellommenneskelige delen av 70-20-10-modellen ved å oppmuntre til læring gjennom sosial interaksjon og refleksjon.
Praktisk erfaring (70 %):
Selv om mye av den praktiske læringen skjer på arbeidsplassen, kan digital læring også spille en stor rolle her.
Digitale læringsprogrammer kan etterligne virkelige arbeidssituasjoner ved bruk av spillsimulering. Her kan man prøve ut ulike tilnærminger, lære av feil, forbedre ferdigheter og øve på virkelige utfordringer og situasjoner i et trygt, digitalt miljø, uten at eventuelle feil får alvorlige konsekvenser.
Denne typen læring er spesielt verdifull for oppgaver som krever nøyaktighet og rask beslutningstaking.

Slik kommer du i gang med å kombinere digital læring og
70-20-10-modellen:
Kartlegg hvilke kompetansebehov bedriften står ovenfor. Lag en liste, og ta tak i det viktigste først.
Her er et eksempel på en digital læringsplan for temaet IT-sikkerhet og GDPR, basert på 70-20-10-modellen:
Formell læring (10%)
Nettkurs og webinarer:
Uke 1-2: Deltakerne går gjennom læringsmoduler innen grunnleggende IT-sikkerhet som ligger på bedriftens digitale læringsportal.
Uke 3: Webinar om GDPR, med fokus på de viktigste prinsippene, rettigheter og forpliktelsene til datakontrolleren/dataoperatøren.
Digitale ressurser:
Løpende: Tilgang til ferdiginnspilte webinarer, podkaster, artikler, og videoer i læringsportalen for selvstudium.
Quizer og vurderinger:
Uke 4: Gjennomfør en digital quiz for å vurdere forståelsen av de lærte konseptene.
Samhandling (20%)
Diskusjonsforum:
Løpende: Opprett et digitalt forum der deltakerne kan diskutere ideer, dele innsikt, og stille spørsmål. Her er for eksempel ulike Microsoft Teams-kanaler veldig nyttig.
Gruppeprosjekter:
Uke 5-6: Deltakerne blir delt inn i digitale grupper som skal kartlegge potensielle utfordringer bedriften kan møte innen IT-sikkerhet/GDPR, og diskutere hvordan de kan styrke bedriftens forsvarsverk.
Mentoring:
Løpende: Mentoring der deltakerne får en Learning Buddy eller en erfaren mentor de kan diskutere spesifikke spørsmål og utfordringer med.
Praktisk erfaring (70%)
Simuleringer:
Uke 7-8: Deltakerne deltar i simuleringsspill der de må identifisere og reagere på sikkerhetstrusler i et kontrollert, virtuelt miljø.
Oppgaver:
Uke 9-10: Utfør praktiske oppgaver som simulerer reelle utfordringer, som å utarbeide en responsplan for en hypotetisk datalekkasje under GDPR-rammeverket.
Refleksjon:
Uke 11: Deltakerne skal reflektere over sin læring og erfaring, dele tilbakemeldinger, og identifisere områder for videre utvikling.
Sertifiseringstest:
Uke 12: Avsluttende test for å evaluere kompetansen og forberede deltakerne på eventuelle sertifiseringer innen IT-sikkerhet og GDPR.
Det som er viktig er at oppgavene er relevante for organisasjonens mål og de ansattes behov. Ved å tilpasse oppgavene til bedriftens bransje, kultur og utfordringer, kan du sikre at læringen blir meningsfull og effektiv.
Gjennom en kombinasjon av formell, sosial og erfaringsbasert læring kan organisasjonen bygge en helhetlig læringsopplevelse som støtter de ansattes vekst og utvikling.

Balansert læring er effektiv læring
70-20-10-modellen understreker hvor viktig det er med en balansert tilnærming til læring.
Hvis den digitale læringen legges opp på riktig måte, vil den støtte denne modellen. Gjennom fleksibel tilgang, simulerte scenarioer, engasjerende innhold og kontinuerlig evaluering kan digital læring hjelpe bedrifter med å utvikle en dynamisk og kontinuerlig læringskultur.
Ønsker du hjelp med å skape engasjerende læringsopplevelser? Ta kontakt med oss!

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:
På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT.
Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding
Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte?
Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering
Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …
Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet
Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Fordelene med å integrere LMS med Microsoft Teams
Visste du at du kan integrere LMS-et Learning center i Microsoft Teams? Hvorfor kan det være lurt å vurdere det? Følg med, så gir vi deg svaret!
Slik motiverer du ansatte til faglig utvikling med e-læringskurs

E-læring vs. tradisjonell læring: Hva er forskjellene?
Kan den ene formen erstatte den andre? Vi tar en titt på forskjellene mellom e-læring og tradisjonell læring, og det kan hende at du blir overrasket over resultatet.