Gå til hovedinnhold

Mikrolæring – for det moderne mennesket


Er mikrolæring en helt fantastisk oppfinnelse? Trenger vi det egentlig, eller er det bare enda en ny trend som vil forsvinne om noen år? 

Mikrolæring handler om å presentere læring i små porsjoner. Vi snakker så små porsjoner at det kan sammenlignes med en liten sjokolade. Det høres jo fristende ut, men er det nok?  

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: June 28, 2022

Mikrolæring kravlet inn på læringsarenaen for noen få år siden som følge av en endring i hjernene våre. Vi har fått en ny digital oppførsel som sosiale medier ofte får skylden for. En ubegrenset mengde digital informasjon ligger umiddelbart tilgjengelig, og nå lider vi alle, i mer eller mindre grad, av FOMO (frykt for å gå glipp av noe). 

Så hjernene våre endrer seg?! 

Mange merket seg den omstridte rapporten fra Microsoft Corp i 2015 som hevdet at vi har utviklet en konsentrasjon på linje med en gullfisk. Her ble det påstått at menneskehjernens oppmerksomhet sank fra tolv sekunder i år 2000 til åtte sekunder i 2015. Til sammenligning sies det at gullfisken klarer å holde oppmerksomheten i ni sekunder ...  

Tenk bare selv på hvor mange sekunder du er villig til å vente på en nettside ... I snitt har vi begynt å frese hvis den ikke har åpnet seg innen tre sekunder. Hvor lenge leser du en artikkel som ikke underholder deg? De fleste går videre til noe annet etter de første tre setningene.  

Som følge av økt kognitiv belastning og bombardering av informasjon, mister hjernene våre kapasiteten til å holde fokus over lenger tid og søker heller konstant stimuli. Dette er rent selvforsvar, vi kan bare ta inn og behandle en viss mengde informasjon hver dag før vi når kognitiv utmattelse. 

En ny overskrift for å holde på oppmerksomheten din

I den nye digitale hverdagen fylt med distraksjoner for hjernene våre, har mikrolæring blitt mer og mer populært

Det er mange fordeler ved mikrolæring. Vi fokuserer her på fire av dem, siden mer enn fire punkter kan bli litt for mye for mye for oss å ta inn på en gang ... 

Unnskyld, sa du noe? 

Tenker du fortsatt på den gullfisken, og klikket du på lenken for å lese mer om den? Selv om saken fikk mye oppmerksomhet, og ikke alle var enige om at man kan måle gullfiskens konsentrasjon, er det klart at vi som samfunn sliter mer med å konsentrere oss nå enn det vi gjorde for tjue år siden.  

For å begrense hjernens daglige arbeidsmengde tyr mange til de samme rutinene i hverdagen. Apper hjelper oss med måltidsplanlegging og garderobevalg. Vi scroller raskt gjennom overskriftene i nyhetsappene og har automatisk sortering av e-posten. Den lille hjernekapasiteten som er igjen etter endt arbeidsdag, ønsker helst raske løsninger og underholdning.  

Mikrolæring tar hensyn til presset vi utsettes for hver eneste dag. Hver læringsmodul fokuserer på ett enkelt læringsmål og tar maksimalt fem minutter å konsumere. 

Hvorfor skal jeg gidde det da? 

Vi liker egentlig å lære nye ting. Men hvis vi ikke raskt ser nytten av det vi lærer, er det så mye annet vi heller skulle ha brukt oppmerksomheten på. Siden læringsmodulene i mikrolæring er korte, er det begrenset hvor mye informasjon som presenteres. Dermed siles mye unødvendig bort, og få minutter gir maksimalt utbytte. 

Det er ikke nok å slenge sammen en liten videosnutt på fem minutter og tro at dette vil engasjere. Mikrolæring av høy kvalitet benytter seg ofte av tre viktige, digitale markedsføringsverktøy: 

1. Vakker design er viktig for engasjement og læringsglede.  

2. Historiefortelling er et effektivt virkemiddel i læring som gjør oss nysgjerrige. Det hjelper oss å se hvordan innholdet er relevant for oss og vår situasjon. 

3. God brukeropplevelse. Læringsopplevelsen bør være intuitiv, enkel og hyggelig. 

Jeg trenger svaret nå! 

Som mennesker er vi både nysgjerrige og utålmodige. I dag har de fleste av oss en minidatamaskin i lomma og umiddelbar tilgang til verdens største informasjonsbibliotek. Vi gidder ikke å gjespe oss gjennom en hel dag på kurs hvis vi kan google oss til svaret på noen få sekunder! 

Så vi er blitt litt bortskjemte der. Mikrolæring passer oss derfor utmerket, siden vi kan få informasjonen vi trenger, når vi trenger det. Ikke for mye, ikke for lite, bare akkurat passe mengde som svarer på det vi trenger, der og da.  

For at dette skal være mulig, bør vi legge læringsinnholdet på en læringsplattform som er tilgjengelig på forskjellige enheter som PC, mobil og nettbrett.  

Det der var jo egentlig litt interessant ...  

Mikrolæring kan benytte virkemidler som små videosnutter, quizer, spillbasert læring, leaderboards og belønninger. Dette appellerer ofte til vår konkurransedyktige natur og oppmuntrer oss til å utvikle gode læringsvaner. Vi bruker mer tid på det vi finner interessant og givende, og ros hjelper så klart på mestringsfølelsen! 

God mikrolæring fanger oppmerksomheten og holder på den i noen få minutter. Den drukner deg ikke i informasjon. Hvis noen er tørste, gir du dem et glass vann – ikke en hel bøtte. Dermed har du større sjanse for at de kommer tilbake neste gang, ivrige etter å starte neste læringsøkt.  

Mikrolæring hjelper deg å huske 

Ja, det er helt sant. Forskning viser at vi glemmer 50 % av det vi har lært innen en time, og 80 % i løpet av måneden, hvis læringen ikke forsterkes og repeteres. Mikrolæring kan repetere nøkkelinformasjon og hjelpe oss å lagre dette for senere bruk. Mange bruker derfor mikrolæring underveis i læringsløpet, for å friske opp kunnskap og integrere den i minnet. 

Mikrolæring tilfredsstiller et umiddelbart behov, men gjør deg ikke nødvendigvis mett. I seg selv alene er det kanskje ikke nok. Det er ikke alltid det er mulig å stappe all læring inn i en liten sjokoladeform. Bruker du derimot mikrolæring som et supplement til andre læringsteknikker, oppnår du ofte større engasjement og læringsglede fra medarbeiderne. Med lett tilgjengelig informasjon som er presentert på en innbydende, forfriskende måte, er det større sannsynlighet for at flere tar større ansvar for egen læring.  

Husker du? 

Mikrolæring er et nyttig læringsverktøy for det moderne mennesket. Vi liker å lære, men klarer ikke å holde på konsentrasjonen lenge om gangen. Hvis du vil ha flere tips om gode læringsteknikker, kan du lese denne artikkelen eller kontakte oss for en uforpliktende prat! 

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top