Gå til hovedinnhold

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen


Spillbasert læring er i vinden som aldri før. Etter at flere har fått øynene opp for viktigheten av gode program for onboarding og opplæring av ansatte, har interessen for nye metoder også økt. Arbeidsledigheten er igjen på vei nedover i Norge, og det er større konkurranse om å finne, inkludere og beholde dyktige medarbeidere.

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: September 7, 2021

Kan spillbasert læring gi deg et konkuransefortrinn i kampen om engasjerte medarbeidere?

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er ansattopplevelsen vel så viktig. Bedrifter har et ansvar for å oppfylle forventningene til sine ansatte og skape et positivt arbeidsmiljø.

Det er viktig å unngå dysfunksjonell turnover, hvor verdifulle, dyktige medarbeidere forsvinner ut bakdøren. Kunnskap om hva som skaper og driver engasjerte ansatte, kan hjelpe oss på vei.

Hva verdsetter engasjerte medarbeidere?


Ifølge en undersøkelse på LinkedIn ønsket alle aldersgrupper større utfordringer i arbeidslivet.

73 % av ansatte oppga at de ville fortsette i bedriften dersom de fikk mulighet til å utvikle seg der. De to yngste generasjonene satte størst pris på kontinuerlig opplæring. Men alle i bedriften kan dra nytte av dette. Bedrifter som satte søkelys på god opplæring av ansatte, hadde nemlig 53 % mindre naturlig avgang.

Det er ikke rart at ekspertene anbefaler å skape en kultur for kontinuerlig læring i bedrifter. Hvordan kan spillbasert læring bidra til et bedre arbeidsmiljø og bedre helse?

Spillbasert læring kan bidra til økt mestringstro


Mestringstro kan beskrives som troen på egne evner til å håndtere ulike situasjoner. Vi oppnår en høyere mestringstro når vi gjentatte ganger mestrer oppgaver. Det er normalt at mestringstroen er lav når vi starter opp i en ny stilling. De fleste gjør feil, og jo større konsekvensene blir, jo større føles nederlaget. Lav mestringstro kan få oss til å unngå vanskelige oppgaver. Vi får lave ambisjoner og svakt engasjement.

I spillbasert læring har man muligheten til å prøve og feile uten alvorlige konsekvenser. Man kan øve seg i arbeidssituasjoner man vil møte i stillingen, og lære av egne feil uten at man taper ansikt eller setter andre i vanskelige situasjoner.

For å kunne mestre noe, må man ha de forutsetningene som skal til for å løse oppgaven. Dette innbefatter kunnskaper, ferdigheter, hjelpemidler og andre ressurser. Vi oppnår høyere mestringstro når vi reagerer raskt, ta gode avgjørelser tilpasset omstendighetene, drar nytte av tidligere erfaringer og skaper resultater som bidrar til suksess for oss selv og bedriften.

Gjennom spillbasert læring får vi kunnskap om bedriften og blir kjent med dens verktøy og hjelpemidler. Vi lærer også ferdigheter gjennom repetisjon av simulerte utfordringer.

Mestringstro kan forbedre helsen vår

Mestringstro er viktig for helsen vår. Stress, angst og depresjon reduseres, og vi blir mindre utsatt for infeksjoner.

Når vi føler at vi håndterer krevende oppgaver på en god måte, får vi energi, arbeidsglede og motivasjon. Vi setter oss større mål, og vi engasjerer oss mer. Engasjerte medarbeidere skaper et inspirerende arbeidsmiljø og bidrar til bedriftens vekst.

Ta kontakt med oss hvis du vil vite mer om hvilke løsninger vi tilbyr for spillbasert læring!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

Universell utforming av læringsinnhold – et samfunnsansvar

15–20 % av den norske befolkningen oppgir at de har en funksjonsnedsettelse. I 2018 oppgav hver fjerde norske student det samme. Hvordan kan universell utforming av læringsinnholdet inkludere...

Du har vel integrert LMS i Microsoft Teams?

Hvis arbeidsplassen din benytter Microsoft Teams, har du sannsynligvis oppdaget mange måter å bruke appen på. Men har du vurdert å bruke Microsoft Teams som en digital læringsplattform for...

Trender for digital læring for hybridkontoret i 2022

Compliance – 5 tips for det digitale læringsløpet!

For å være «compliant med compliance» er det mange som har lent seg på e-læring og digitale læringsløp. Hva om det ikke gikk så greit som forventet? Vi har forberedt noen gode tips i å...

Kompetansebygging ved hjelp av 70-20-10

Bruk av 70-20-10-modellen krever mer enn bare å vise de ansatte hvordan de skal utføre en oppgave. For å bygge kompetanse må vi skape et helhetlig læringsmiljø for dem hvor de kan lære...

Webinar: How to digitalize learning in a production environment whilst maintaining compliance standards

These questions were the basis for a free webinar on how to digitalize learning in a production environment held on Thursday 10th March 2022.

LMS – et nyttig læringsverktøy?

LMS – hva er det egentlig? Hva brukes det til? Og kan LMS være et nyttig læringsverktøy for virksomheten din? Vi svarer på spørsmålene dine!

70-20-10-modellen – Prinsipper, fallgruver og løsninger

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan prinsippene i 70-20-10-modellen kan være nyttige for opplæring og kompetanseutvikling.

Digital transformasjon: Hvorfor noen lykkes og andre ikke

Vi vil fortelle deg hvorfor et betydelig antall digitale transformasjonsprosjekter mislykkes, og bare noen få av dem faktisk lykkes. La oss gi deg et hint: Det har noe å gjøre med hvordan...

Cybersikkerhet – Steng dørene

Hvilke tiltak har vi tatt i bruk for å beskytte oss selv og virksomheten vår mot cyberkriminalitet? Spill deg til økt cybersikkerhet!

Top