Gå til hovedinnhold

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen


Spillbasert læring er i vinden som aldri før. Etter at flere og flere har fått øynene opp for viktigheten av gode program for onboarding og videreutvikling av ansatte, har interessen for nye metoder også økt. Arbeidsledigheten er igjen på vei nedover i Norge, og det er større konkurranse om å finne, inkludere og beholde dyktige medarbeidere.

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: September 7, 2021

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er ansattopplevelsen vel så viktig, bedrifter har et ansvar for å oppfylle forventningene til sine ansatte og skape et positivt arbeidsmiljø.

Det er viktig å unngå dysfunksjonell turnover, hvor verdifulle, dyktige medarbeidere forsvinner ut bakdøren. Kunnskap om hva som skaper og driver engasjerte ansatte, kan hjelpe oss på vei.

Hva er viktig for engasjerte medarbeidere?
Ifølge en undersøkelse på LinkedIn ønsket alle aldersgrupper større utfordringer i arbeidslivet. 73 % av ansatte oppga at de ville fortsette i bedriften dersom de fikk mulighet til å utvikle seg der. De to yngste generasjonene satte størst pris på kontinuerlig opplæring. Men alle i bedriften kan dra nytte av dette. Bedrifter som satte søkelys på god opplæring av ansatte, hadde nemlig 53 % mindre naturlig avgang. Det er ikke rart at ekspertene anbefaler å skape en kultur for kontinuerlig læring i bedrifter. Hvordan kan spillbasert læring bidra til et bedre arbeidsmiljø og bedre helse?

Spillbasert læring kan bidra til økt mestringstro
Mestringstro kan beskrives som troen på egne evner til å håndtere ulike situasjoner. Vi oppnår en høyere mestringstro når vi gjentatte ganger mestrer oppgaver. Det er normalt at mestringstroen er lav når vi starter opp i en ny stilling. De fleste gjør feil, og jo større konsekvensene blir, jo større føles nederlaget. Lav mestringstro kan få oss til å unnvike fra vanskelige oppgaver, vi får lave ambisjoner og svakt engasjement.

I spillbasert læring har man muligheten til å prøve og feile uten alvorlige konsekvenser. Man kan øve seg i situasjoner som vil være typiske for de oppgavene man kan møte i stillingen, og lære av egne feil uten at man taper ansikt eller setter andre i vanskelige situasjoner.

For å kunne mestre noe, må man ha de forutsetningene som skal til for å løse oppgaven. Dette innbefatter kunnskaper, ferdigheter, hjelpemidler og andre ressurser. Dersom vi klarer å reagere raskt, ta gode avgjørelser som er tilpasset ulike omstendigheter, dra nytte av tidligere erfaringer og skape resultater som bidrar til suksess for oss selv og bedriften, kan vi oppnå høy mestringstro.

Gjennom spillbasert læring får vi kunnskap om bedriften, blir kjent med verktøy og hjelpemidler, samt tilegner oss ferdigheter gjennom repetisjon av simulerte utfordringer. Mestringstro er viktig for helsen vår. Stress, angst og depresjon reduseres, og vi blir mindre utsatt for infeksjoner. Når vi føler at vi håndterer krevende oppgaver på en god måte, får vi energi, arbeidsglede og motivasjon. Vi setter oss større mål, og vi engasjerer oss mer. Engasjerte medarbeidere skaper et inspirerende arbeidsmiljø og bidrar til bedriftens vekst.

Ta kontakt med oss hvis du vil vite mer om hvilke løsninger vi tilbyr for spillbasert læring!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

Hvorfor onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener – våre beste unnskyldninger

Hvorfor nyansatte trenger hjelp til å lære

Dette er ikke en unormal reaksjon. Stress setter både hjerne og kropp i alarmberedskap og gjør det vanskeligere å godta endringer og lære nye ting. Hjernen vår er faktisk...

Våre tips til digital læring i en tid på hjemmekontor

Det siste året har satt sitt preg på måten vi jobber på og hva slags behov vi har for fleksibilitet og kommunikasjon. Mens større bedrifter og virksomheter har evnet å levere konsistent...

Hvordan lage en god digital samling

Dette kan deles med deltakerne i forkant av samlingen og repeteres under oppstart av samlingen. Dersom du ønsker at deltakerne bruker tid på faglige forberedelser i forkant av samlingen, kan du...

Hvordan går vi frem i en kursproduksjon?

Det starter med analysen. Først må vi forstå målgruppen. Hva trenger de? Hva er utfordringen? Er det motstand eller er de sultne på å lære? Sammen med kunden lager vi konkrete læringsmål,...

5 grunner til at bedrifter bør investere i digital læring

Digital læring kan være en svært effektiv metode både når det gjelder onboarding av nye ansatte, men også når det gjelder å sørge for at medarbeiderne har mulighet for kontinuerlig læring...

Hvorfor er en god onboarding viktig for din bedrift?

Konkurransen om å få tak i de dyktigste medarbeiderne er tøff for mange bedrifter. Og selv om man lykkes og arbeidsavtalen med den nye medarbeideren er underskrevet, er...

Top