Gå til hovedinnhold

Onboarding – hvorfor nyansatte trenger hjelp til å lære


Husker du første dag i ny stilling? Du brukte kanskje litt ekstra tid foran speilet den morgenen, hjertet slo muligens litt ekstra fort da du åpnet døren til ny arbeidsplass eller logget deg på første møte på Teams? Kroppen sloss med motstridende følelser av forventninger og skrekkblandet fryd.

To kvinner i møte

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: August 20, 2021

Møtet med nye kollegaer, et nytt sosialt system og nye rutiner øker produksjon av stresshormoner i kroppen. Hvorfor er dette nyttig å vite for å kunne tilby nyansatte en god onboarding?

Onboarding – din rolle i deres reise inn i det ukjente

Stress setter både hjerne og kropp i alarmberedskap og gjør det vanskeligere å godta endringer og lære nye ting.

Hjernen vår er faktisk programmert til å frykte endring og omstilling. Men det betyr ikke at det er umulig for den å tilpasse seg nye situasjoner. Og takk og lov for det! Nyansatte har mye de må lære for å kunne tilpasse seg, fungere og prestere i sine nye roller. I tillegg kjemper de ofte med en nagende tvil om denne arbeidsplassen er riktig for dem.

Språkrådet liker å kalle det «innføringsprogram», men norske bedrifter har trykket det engelske uttrykket «onboarding» til sine hjerter. Uttrykket gir oss assosiasjoner om å stige om bord og starte på en ny reise, med nye mennesker rundt seg. Dette er et godt bilde, for det hjelper oss til å forstå nervøsiteten og forventningene en nyansatt tar med seg inn i en ny stilling. I motsetning til sine kollegaer, befinner de seg i helt nytt farvann. Hvordan kan vi hjelpe vedkommende på best mulig måte til å finne seg til rette på sin nye arbeidsplass?

Den gamle metoden om å la situasjonen gå seg til og lære å svømme ved å kastes ut på dypt vann, skaper ikke tillit og jobbtilfredshet. Fra det første håndtrykket etter et vellykket intervju har lederen hovedansvaret med å legge til rette for at en nyansatt kan utvikle seg til å bli en dyktig medarbeider som føler sterkt engasjement, lojalitet, forpliktelse og tilhørighet til sin nye arbeidsplass. Denne oppgaven er for viktig til å overlate til tilfeldigheter.

Kan Bauers 6 C-er for onboarding hjelpe din bedrift?

Talya N. Bauer er et velkjent navn innen HR. Hun har forsket på onboarding i flere tiår, og i dag er det mange som benytter seg av hennes huskeliste for onboarding. Her følger en forenklet oversikt:

Compliance – For å kunne utføre jobben er det en del praktiske ting som må være på plass: nødvendig papirarbeid, innføring i generelle regler og prosedyrer, PC, telefon, nøkkelkort, tilgang, og en kontorplass.

Connect – Det er viktig for den nyansatte å bygge relasjoner med kollegaer, ledere og kunder, samt bli kjent med hvordan organisasjonen er bygget opp. Mange har hatt suksess med å utnevne en kollega til "buddy" eller "mentor" for å hjelpe den nyansatte.

Culture – Arbeidshverdagen vil preges av organisasjonskulturen. En nyansatt trenger så fort som mulig å forstå dynamikken og idéene som driver bedriften hver dag, være med på å videreutvikle kulturen og dermed føle seg som en integrert del av helheten.

Clarify – For å kunne prestere må man hele tiden være klar over hvilke forventninger og krav som stilles til en, og hva man kan forvente av støtte fra ledelsen. God kommunikasjon er alfa og omega.

Competence – Det er mye man må lære i en ny stilling. Hvis mestringsfølelsen til nyansatte blir bygget opp, er det større sannsynlighet for at de føler seg hjemme i bedriften. Hjernen vår fungerer også slik at når vi mestrer noe, så blir vi bedre rustet til å lære flere nye ting. Spillbasert læring eller gamification kan bidra i positiv grad til dette.

Check – Følg nøye med på onboardingen av den nyansatte. Går det i riktig retning? Gi god tilbakemelding på prestasjonene underveis. Hjelp den nyansatte til å se hvor det går bra, og hvor det er rom for forbedringer. En læringsportal kan gjøre denne delen enklere for deg. Sett oppnåelige delmål. Når målene nås, produserer hjernen dopamin. Det er en viktig del av hjernens belønnings- og motivasjonssystem, som gir en følelse av tilfredshet, og et ønske om å lære mer.

Hva nå?

Uansett hvilket system vi velger å følge, er det viktig at vi har en plan på hvordan vi skal ta vare på nyansatte i bedriften vår. Føles oppgaven uoverkommelig? Vi hjelper deg gjerne!

Les mer om vanlige grunner til at onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener.

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top