Gå til hovedinnhold

Onboarding – hvorfor nyansatte trenger hjelp til å lære


Husker du første dag i ny stilling? Du brukte kanskje litt ekstra tid foran speilet den morgenen, hjertet slo muligens litt ekstra fort da du åpnet døren til ny arbeidsplass eller logget deg på første møte på Teams? Kroppen sloss med motstridende følelser av forventninger og skrekkblandet fryd. Møtet med nye kollegaer, et nytt sosialt system og nye rutiner er årsak til ekstra produksjon av stresshormoner i kroppen.

To kvinner i møte

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: August 20, 2021

Onboarding – din rolle i deres reise inn i det ukjente

Dette er ikke en unormal reaksjon. Stress setter både hjerne og kropp i alarmberedskap og gjør det vanskeligere å godta endringer og lære nye ting. Hjernen vår er faktisk programmert til å frykte endring og omstilling. Men det betyr ikke at det er umulig for den å tilpasse seg nye situasjoner. Og takk og lov for det. Nyansatte har mye de må lære for å kunne tilpasse seg, fungere og prestere i sine nye roller. I tillegg kjemper de ofte med en nagende tvil om denne arbeidsplassen er riktig for dem.

Språkrådet liker å kalle det «innføringsprogram», men norske bedrifter har trykket det engelske uttrykket «onboarding» til sine hjerter. Uttrykket gir oss assosiasjoner om å stige om bord og starte på en ny reise, med nye mennesker rundt seg. Dette er et godt bilde, for det hjelper oss til å forstå nervøsiteten og forventningene en nyansatt tar med seg inn i en ny stilling. I motsetning til sine kollegaer, befinner de seg i helt nytt farvann. Hvordan kan vi hjelpe vedkommende på best mulig måte til å finne seg til rette på sin nye arbeidsplass?

Den gamle metoden om å la situasjonen gå seg til og lære å svømme ved å kastes ut på dypt vann, skaper ikke tillit og jobbtilfredshet. Fra det første håndtrykket etter et vellykket intervju har lederen hovedansvaret med å legge til rette for at en nyansatt kan utvikle seg til å bli en dyktig medarbeider som føler sterkt engasjement, lojalitet, forpliktelse og tilhørighet til sin nye arbeidsplass. Denne oppgaven er for viktig til å overlate til tilfeldigheter.

Kan Bauers 6 C-er for onboarding hjelpe din bedrift?

Talya N. Bauer er et velkjent navn innen HR. Hun har forsket på onboarding i flere tiår, og i dag er det mange som benytter seg av hennes huskeliste, de 6 C-er for onboarding. Her følger en forenklet oversikt:

Compliance – For å kunne utføre jobben er det en del praktiske ting som må være på plass: nødvendig papirarbeid, innføring i generelle regler og prosedyrer, PC, telefon, nøkkelkort, tilgang, og en kontorplass.

Connect – Det er viktig for den nyansatte å bygge relasjoner med kollegaer, ledere og kunder, samt bli kjent med hvordan organisasjonen er bygget opp. Mange har hatt suksess med å utnevne en kollega til "buddy" eller "mentor" for å hjelpe den nyansatte.

Culture – Arbeidshverdagen vil preges av organisasjonskulturen. En nyansatt trenger så fort som mulig å forstå dynamikken og idéene som driver bedriften hver dag, være med på å videreutvikle kulturen og dermed føle seg som en integrert del av helheten.

Clarify – For å kunne prestere må man hele tiden være klar over hvilke forventninger og krav som stilles til en, og hva man kan forvente av støtte fra ledelsen. God kommunikasjon er alfa og omega.

Competence – Det er mye man må lære i en ny stilling. Hvis mestringsfølelsen til nyansatte blir bygget opp, er det større sannsynlighet for at de føler seg hjemme i bedriften. Hjernen vår fungerer også slik at når vi mestrer noe, så blir vi bedre rustet til å lære flere nye ting. Spillbasert læring eller gamification kan bidra i positiv grad til dette.

Check – Følg nøye med på onboardingen av den nyansatte. Går det i riktig retning? Gi god tilbakemelding på prestasjonene underveis. Hjelp den nyansatte til å se hvor det går bra, og hvor det er rom for forbedringer. En læringsportal kan gjøre denne delen enklere for deg. Sett oppnåelige delmål. Når målene nås, produserer hjernen dopamin. Det er en viktig del av hjernens belønnings- og motivasjonssystem, som gir en følelse av tilfredshet, og et ønske om å lære mer.

Uansett hvilket system vi velger å følge, er det viktig at vi har en plan på hvordan vi skal ta vare på nyansatte i bedriften vår. Føles oppgaven uoverkommelig? Vi hjelper deg gjerne!

Les mer om vanlige grunner til at onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener.

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

LMS – et nyttig læringsverktøy?

LMS er en forkortelse for «Learning Management System». På norsk kaller vi ofte dette for en digital læringsplattform, en læringsportal eller et LMS-system.

70-20-10-modellen – Prinsipper, fallgruver og løsninger

Digital transformasjon: Hvorfor noen lykkes og andre ikke

Vi vil fortelle deg hvorfor et betydelig antall digitale transformasjonsprosjekter mislykkes, og bare noen få av dem faktisk lykkes. La oss gi deg et hint: Det har noe å gjøre med hvordan...

Cybersikkerhet – Steng dørene

Spill deg til økt cybersikkerhet

Trusselen mot cybersikkerhet øker. Etterhvert som vår verden digitaliseres på stadig flere områder, oppstår også nye muligheter for cyberkriminelle. Og hackernes metoder blir stadig mer...

Den siste samtalen – hvordan lykkes med avgangsintervjuet

Motivet for avgangsintervjuet er å finne ut hvilke styrker og svakheter som ligger i bedriften din, og gi vedkommende som slutter, følelsen av å bli hørt og møtt med respekt.

Når ansatte slutter – viktigheten av en god offboarding

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er...

Hvorfor onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener – våre beste unnskyldninger

Top