Gå til hovedinnhold

Hvorfor onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener – våre beste unnskyldninger


Sakte, men sikkert begynner vi å forstå viktigheten av et godt program for onboarding. Det handler om å investere i velintegrerte, lojale og fornøyde ansatte som vil kunne være med å bidra til bedriftens vekst i mange år fremover. Likevel er det bare 12 % globalt som mener at de har fått en god onboarding. Hva er de mest vanlige grunnene til dette?

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: August 30, 2021
  1. Vi har ikke tid…
    Det er veldig mange ting som forventes av en leder i dag. Det er derfor ikke overaskende at 57 % oppgir at mangel på tid er et problem (Onboardingrapporten 2021 fra HR Norge). Det er klart at det er fristende å bruke mest tid på de områdene hvor man ser umiddelbar fortjeneste. Men god onboarding er aldri bortkastet tid, det er en investering som vil gi en solid avkastning for bedriften i det lange løp. Tenk hvor mye tid det går med på å finne, vurdere og ansette nye medarbeidere … God onboarding hjelper deg til å beholde de du har funnet! Mye tid kastes også bort når ansatte ikke helt skjønner hva som faktisk forventes av dem.
  2. Det har jo gått greit til nå…
    Hvis vi ukritisk lener oss på gamle vaner, kan vi måtte høste uønskede konsekvenser senere. Vi ønsker sunne, velfungerende medarbeidere. Da må vi gi dem den næringen de trenger for å kunne utvikle seg til stødige kollegaer vi kan stole på i bedriften vår. Medarbeiderne dine er altfor verdifulle til å overgis til tilfeldig opplæring!
  3. Men JEG fikk aldri ordentlig onboarding…
    De aller fleste har opplevd manglende eller dårlig onboarding på et eller annet tidspunkt i livet. Og kanskje kom vi oss gjennom det. Vi sank ikke, vi lærte å svømme. Men har du tenkt over hvordan de første ukene og månedene føltes i ny jobb? De færreste liker å føle seg usikker eller som en outsider. Det bygger ikke opp mestringsfølelse, og det holder deg tilbake fra å kunne yte ditt aller beste. Vil du få frem de beste kvalitetene i dine ansatte? Bruk egne dårlige minner til å skape en bedre onboardingsopplevelse for dem. Vær den sjefen du skulle ønske du selv hadde.
  4. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne…
    Vi utsetter ofte det vi er usikre på. Her er det ingen skam å be om hjelp. Snakk med andre i bedriften din om hva som virket/ikke virket i deres onboarding. Ofte ligger de beste ideene hos de du har rundt deg. Ta gjerne utgangspunkt i de 6 C-ene til Bauer. Du kan også finne mye god informasjon og tips om onboarding på nett. Glem ikke at vi også kan hjelpe deg i gang med å utvikle et godt onboardingsprogram!
  5. Men det koster jo penger…
    Det stemmer at det krever litt å bygge opp et godt program for onboarding. Men god onboarding er en investering. Hvis vi ikke fokuserer på onboardingsfasen, kan det koste bedriften dyrt gjennom uønsket turnover og lav produktivitet. Det sies at en uønsket turnover koster 1,5 ganger årslønnen. I bunn og grunn kan dette bety at en feilansettelse kan koste deg 500 000 – 1 500 000 kroner. Og dette er penger du aldri ser igjen. Hadde det ikke vært bedre å sette av litt tid og penger nå til å opprette et godt fundament du kan bygge videre på etter hvert? Vi hjelper deg gjerne!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er...

Hvorfor nyansatte trenger hjelp til å lære

Dette er ikke en unormal reaksjon. Stress setter både hjerne og kropp i alarmberedskap og gjør det vanskeligere å godta endringer og lære nye ting. Hjernen vår er faktisk...

Våre tips til digital læring i en tid på hjemmekontor

Det siste året har satt sitt preg på måten vi jobber på og hva slags behov vi har for fleksibilitet og kommunikasjon. Mens større bedrifter og virksomheter har evnet å levere konsistent...

Hvordan lage en god digital samling

Dette kan deles med deltakerne i forkant av samlingen og repeteres under oppstart av samlingen. Dersom du ønsker at deltakerne bruker tid på faglige forberedelser i forkant av samlingen, kan du...

Hvordan går vi frem i en kursproduksjon?

Det starter med analysen. Først må vi forstå målgruppen. Hva trenger de? Hva er utfordringen? Er det motstand eller er de sultne på å lære? Sammen med kunden lager vi konkrete læringsmål,...

5 grunner til at bedrifter bør investere i digital læring

Digital læring kan være en svært effektiv metode både når det gjelder onboarding av nye ansatte, men også når det gjelder å sørge for at medarbeiderne har mulighet for kontinuerlig læring...

Hvorfor er en god onboarding viktig for din bedrift?

Konkurransen om å få tak i de dyktigste medarbeiderne er tøff for mange bedrifter. Og selv om man lykkes og arbeidsavtalen med den nye medarbeideren er underskrevet, er...

Top