Gå til hovedinnhold

Når ansatte slutter – viktigheten av en god offboarding


Offboarding? Du har forstått viktigheten av en god onboardingsprosess. Du ser gode resultater som følge av at nyansatte føler seg velkommen og får hjelp til å finne sin rolle i bedriften din. Men så har du de som slutter, hva med dem?

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: October 11, 2021

Er innkjøpt kake til fredagslunsjen og et klapp på skulderen nok? Har du tenkt over hvilke rutiner du har for offboarding i din virksomhet?

Hvorfor offboarding er viktigere enn du tror


Det er mange forskjellige årsaker til at ansatte slutter i jobben. Noen slutter av naturlige årsaker som alder, sykdom eller flytting. Vedkommende har kanskje vært i stillingen i flere år, og nå tar dere farvel med ikke bare en kollega, men en venn. Følelsene dere sitter med motiverer dere til å planlegge en flott avskjedsfest, Alle på kontoret signerer et kort og samler inn til en liten gave. Dette føles både naturlig og riktig. Men så har du tilfellene hvor den ansatte har sagt opp av andre årsaker, kanskje også på et veldig ugunstig tidspunkt for bedriften. Eller vedkommende kan ha blitt oppsagt, og du ser frem til å få en ny person inn i den stillingen. Kakefesten på siste arbeidsdag er kanskje ikke like sprudlende, og både den som drar og de som blir igjen gleder seg til å få det overstått.

Uavhengig av hva som er årsaken til at en ansatt slutter, er det mange muligheter knyttet til de siste dagene vedkommende er på jobb. Her er det mye verdifull informasjon som kan hentes inn, du kan vise de ansatte at de er verdsatt i bedriften, bedriften kan bygge opp et godt navn og omdømme som en god arbeidsplass, og du kan sende en ambassadør ut i den store verden. Alt dette skjer ikke av seg selv. Det er dermed viktig å ha gode rutiner for offboarding.

Viktige ting å huske på

Alt det juridiske og økonomiske må på plass

Sluttavtaler, oppgjør for overtid, feriedager og reiseregninger, overføring av pensjonsordning og kansellering av frynsegoder. Jo tidligere dette er på plass, jo ryddigere fremstår din bedrift. Det er mye lettere å få alt dette avklart før vedkommende forlater arbeidsplassen.

Overføring av arbeidsoppgaver og ansvar

Den som skal ta over arbeidsoppgavene og ansvaret, må få tilstrekkelig opplæring. Utnytt om mulig kompetansen og erfaringen til den som slutter, ved å tilrettelegge for en overgangsperiode med samarbeid og samtaler. Prøv å få videreformidlet svar på spørsmål som: «Hvilke utfordringer har du møtt i denne stillingen? Hvordan har du løst disse på en praktisk måte?»

Tilgangsrettigheter, passord og e-postkontoer må deaktiveres, og den som overtar stillingen må få tilgang til alt som trengs for å kunne gripe ballen og fortsette i samme tempo.

Alle involverte bør så tidlig som mulig få beskjed om at vedkommende slutter. Dermed blir kundeforhold er ivaretatt, og alle vet hvem de nå skal forholde seg til i denne rollen.

• Innlevering av utstyr

Ha en sjekkliste for hva som skal leveres inn, og la begge parter signere når dette er gjort. Det kan være PC-er, nøkler/nøkkelkort, mobiltelefoner eller annet utstyr som tilhører bedriften. Den som forlater bedriften, må få tilstrekkelig tid til å pakke personlige eiendeler.

• Avgangsintervjuet

Takk for nå-intervjuet er en viktig del av offboarding. Samme hva som er årsaken til at vedkommende slutter, bør han kunne forlate bedriften med en følelse av å ha blitt behandlet på en ordentlig, respektfull måte. Det er i denne samtalen du kan hente inn verdifull informasjon om hva bedriften kan gjøre bedre. Og det er denne samtalen som ofte er avgjørende for om vedkommende vil anbefale arbeidsplassen til andre. Planlegg hva et slikt avgangsintervju bør inneholde.

• Avskjedsseremonien

En liten markering av den ansattes siste dag på jobb er alltid passende. Enten det er en stor kakefest for alle ansatte, eller et godt håndtrykk med takk for utført arbeid, bør du gjøre ditt beste for at den siste dagen er så positiv som overhodet mulig. Dette vil også påvirke moralen til de ansatte som er igjen.

Føler du at det er mye å huske på? Snakk med oss om hvordan læringsportalen vår kan hjelpe deg til å sette opp gode rutiner for offboarding!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no


SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top