Gå til hovedinnhold

Den siste samtalen – hvordan lykkes med avgangsintervjuet


I en tidligere artikkel tok vi opp viktigheten av en god offboarding når ansatte slutter. Der kan du finne en liten sjekkliste over ting du bør huske på når du skal ta farvel med en av dine ansatte.

En av de viktigste delene ved offboardingsprosessen er dessverre den delen som ofte blir neglisjert. Avgangsintervjuet, sluttsamtalen, exitintervjuet, takk-for-nå-samtalen… Samme hva du ønsker å kalle det i din bedrift, har du mye å vinne på å sette av tid til å utarbeide gode rutiner for denne samtalen.

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: October 19, 2021

Motivet for avgangsintervjuet er å finne ut hvilke styrker og svakheter som ligger i bedriften din, og gi vedkommende som slutter, følelsen av å bli hørt og møtt med respekt.

Vi ønsker ærlige tilbakemeldinger om bedriften, slik at vi kan forbedre oss. En ansatt som slutter, føler seg ofte friere til å si sin mening uten å være redd for å tråkke noen på tærne. Avgangsintervjuet er derfor en gyllen anledning til å lytte og få dypere innsikt i hvordan arbeidssituasjonen oppleves fra innsiden. Ikke la frykten for kritikk stoppe deg fra å hente inn denne viktige informasjonen!  Dette kan også være en fin anledning til å sette strek over konflikter og få en god avslutning på et arbeidsforhold.

Hvem skal utføre avgangsintervjuet?

Hver enkelt bedrift må avgjøre hva som er riktig for dem, men det kan være lurt å la en annen representant enn nærmeste leder utføre denne samtalen. Jo større tillit den ansatte har til vedkommende, jo mer ærlig vil samtalen være. Samtalen kan også gjennomføres som en elektronisk undersøkelse hvis det er det mest praktiske.

Hvilke spørsmål bør du stille?

Eksempler på spørsmål kan være:

Husk at dette ikke er tidspunktet for å diskutere og argumentere. Den ansatte bør føle at det ikke er noen negative konsekvenser ved å være åpen og ærlig. Det er bedre at han eventuelt får luftet sine frustrasjoner i avgangsintervjuet, enn at han føler han må gjøre det utenfor arbeidsplassen. Takk han for ærlige svar og for innsatsen han har bidratt med i bedriften.

Ønsker du hjelp til å sette opp gode rutiner digitalt for onboarding og offboarding av ansatte? Ta kontakt med oss!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top