Gå til hovedinnhold

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen


Spillbasert læring er i vinden som aldri før. Etter at flere har fått øynene opp for viktigheten av gode program for onboarding og opplæring av ansatte, har interessen for nye metoder også økt. Arbeidsledigheten er igjen på vei nedover i Norge, og det er større konkurranse om å finne, inkludere og beholde dyktige medarbeidere.

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: September 7, 2021

Kan spillbasert læring gi deg et konkuransefortrinn i kampen om engasjerte medarbeidere?

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er ansattopplevelsen vel så viktig. Bedrifter har et ansvar for å oppfylle forventningene til sine ansatte og skape et positivt arbeidsmiljø.

Det er viktig å unngå dysfunksjonell turnover, hvor verdifulle, dyktige medarbeidere forsvinner ut bakdøren. Kunnskap om hva som skaper og driver engasjerte ansatte, kan hjelpe oss på vei.

Hva verdsetter engasjerte medarbeidere?


Ifølge en undersøkelse på LinkedIn ønsket alle aldersgrupper større utfordringer i arbeidslivet.

73 % av ansatte oppga at de ville fortsette i bedriften dersom de fikk mulighet til å utvikle seg der. De to yngste generasjonene satte størst pris på kontinuerlig opplæring. Men alle i bedriften kan dra nytte av dette. Bedrifter som satte søkelys på god opplæring av ansatte, hadde nemlig 53 % mindre naturlig avgang.

Det er ikke rart at ekspertene anbefaler å skape en kultur for kontinuerlig læring i bedrifter. Hvordan kan spillbasert læring bidra til et bedre arbeidsmiljø og bedre helse?

Spillbasert læring kan bidra til økt mestringstro


Mestringstro kan beskrives som troen på egne evner til å håndtere ulike situasjoner. Vi oppnår en høyere mestringstro når vi gjentatte ganger mestrer oppgaver. Det er normalt at mestringstroen er lav når vi starter opp i en ny stilling. De fleste gjør feil, og jo større konsekvensene blir, jo større føles nederlaget. Lav mestringstro kan få oss til å unngå vanskelige oppgaver. Vi får lave ambisjoner og svakt engasjement.

I spillbasert læring har man muligheten til å prøve og feile uten alvorlige konsekvenser. Man kan øve seg i arbeidssituasjoner man vil møte i stillingen, og lære av egne feil uten at man taper ansikt eller setter andre i vanskelige situasjoner.

For å kunne mestre noe, må man ha de forutsetningene som skal til for å løse oppgaven. Dette innbefatter kunnskaper, ferdigheter, hjelpemidler og andre ressurser. Vi oppnår høyere mestringstro når vi reagerer raskt, ta gode avgjørelser tilpasset omstendighetene, drar nytte av tidligere erfaringer og skaper resultater som bidrar til suksess for oss selv og bedriften.

Gjennom spillbasert læring får vi kunnskap om bedriften og blir kjent med dens verktøy og hjelpemidler. Vi lærer også ferdigheter gjennom repetisjon av simulerte utfordringer.

Mestringstro kan forbedre helsen vår

Mestringstro er viktig for helsen vår. Stress, angst og depresjon reduseres, og vi blir mindre utsatt for infeksjoner.

Når vi føler at vi håndterer krevende oppgaver på en god måte, får vi energi, arbeidsglede og motivasjon. Vi setter oss større mål, og vi engasjerer oss mer. Engasjerte medarbeidere skaper et inspirerende arbeidsmiljø og bidrar til bedriftens vekst.

Ta kontakt med oss hvis du vil vite mer om hvilke løsninger vi tilbyr for spillbasert læring!

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.

Fordelene med å integrere LMS med Microsoft Teams 

Visste du at du kan integrere LMS-et Learning center i Microsoft Teams? Hvorfor kan det være lurt å vurdere det? Følg med, så gir vi deg svaret!
Top