Gå til hovedinnhold

Tre måter å lage læringsinnhold på!


Du har skjønt at bedriften din trenger en egen e-læringsportal. Du har kanskje også bestemt deg for hvilket LMS-system dere skal velge. Men så var det innholdet, da … Hvordan lager man egentlig læringsinnhold? 

Ingvild Stander for Sekretær.no - basert på denne artikkelen fra Cursum

Publisert: September 15, 2022

Det er flere veier du kan gå for å lage læringsinnhold til læringsportalen din. Det er dessverre ikke det samme hva du velger. Du må finne den metoden som passer best for deg og bedriften din. For å hjelpe deg til å finne riktig vei for deg, beskriver vi herved tre forskjellige måter å lage innhold på! 

1.    Du kan lage læringsinnholdet selv 

Mange velger å utvikle læringsinnholdet internt. De mener det gjør det enklere å levere relevant opplæring, siden de kjenner behovene i sin egen bedrift best.  

Dette kan være en veldig god løsning for deg, hvis du allerede har medarbeidere som er erfarne innholdsprodusenter. Eller kanskje du har ressurser til å lære opp talentfulle medarbeidere i denne rollen, eller ansette noen som allerede har nødvendig kompetanse. 

Det kan likevel være lurt å vurdere fordelene og ulempene ved intern innholdsproduksjon: 

Fordeler 

Mange kvier seg for å overgi kontrollen til eksterne innholdsprodusenter, uansett hvor profesjonelle og erfarne de er. 

Det er klart at de som kjenner bedriften best, er de som jobber i den. De ser også hva det er mest behov for, og vet hvilke kompetansegap som bør dekkes. 

Det trenger ikke være veldig komplisert å lage eget kreativt læringsinnhold. Med en intuitiv læringsportal som Learning Center, er det lettere å tilpasse læringen og bygge opp kurs som treffer spikeren på hodet, selv uten mye erfaring innen innholdsproduksjon. 

Hvis du har nok arbeidskraft, og de riktige verktøyene tilgjengelige, kan du spare mye på å produsere læringsinnholdet internt. 

Selv om du må investere i programvare og kanskje ansette noen fast til denne oppgaven, kan det lønne seg som en langsiktig investering for bedriften.  

Ulemper 

Intern innholdsproduksjon betyr jo at det er dere som står for absolutt alt, fra start til slutt. Hvis du ikke har gode nok verktøy, eller ansatte med nok tid til rådighet, kan dette ta mye mer tid enn det du først hadde sett for deg. 

De færreste kan sjonglere mange viktige prosjekter på en gang, og bidra like godt på alle områder. Så hvis dine ansatte må konsentrere seg om daglig drift OG innholdsproduksjon, kan du oppleve at både produksjonsmengden og kvaliteten blir skadelidende.  

Dette bør du tenke på før du tar innholdsproduksjonen selv:

Tenk over om intern innholdsproduksjon er det beste for bedriften din på sikt. Spør deg selv: 

Hvis du tar deg tid til å besvare disse spørsmålene på en ærlig måte, kan du spare bedriften både tid, penger og unødige frustrasjoner på sikt. 

2.    Du kan leie inn noen andre til å lage læringsinnholdet for deg 

I dag er det stadig flere som leier inn eksterne aktører til å produsere læringsinnhold. Dette gjelder spesielt større bedrifter og organisasjoner. 

Fordeler 

Når du leier inn profesjonelle til å gjøre jobben, blir det som oftest mindre prøving og feiling. Som oftest har de velprøvde metoder de kan sette i gang med umiddelbart. Dette kan spare mye tid og penger. 

Hvis du er ny innen e-læringsbransjen, kan det være ekstra nyttig å lene seg på eksperthjelp. 

Du kan spare mye tid og frustrasjoner på å la en tredjepart ta seg av innholdsproduksjonen. Dermed kan du og dine medarbeidere fokusere på bedriftens kjerneoppgaver og daglige drift.  

Hvis tekniske problemer oppstår, er det ikke du som må finne ut av det. Det går også raskere å oppdatere innhold i LMS hvis de som har ansvaret, er vant med å gjøre dette. 

Når profesjonelle lager læringsinnhold for deg, tar det ofte kortere tid å få et effektivt e-læringssystem opp å gå. Den pedagogiske tilnærmingen er ofte bedre, og dermed kan du også se resultater fra opplæringen mye raskere. 

Ulemper 

Når du engasjerer en tredjepart i innholdsproduksjon, mister du fullstendig kreativ kontroll, og resultatet blir kanskje ikke akkurat slik du hadde sett for deg. 

Kvaliteten på læringsinnholdet avhenger ofte av hvor god kommunikasjonen er mellom partene. Skjønner en ekstern innholdsprodusent hvilke læringsbehov dere må få dekket i bedriften? Det er viktig å få luket ut misforståelser og uenigheter raskt, ellers kan det ha stor innvirkning på det endelige resultatet.  

Produksjon av læringsinnhold kan innebære veldig mye. Skal manuskripter lages, lydfiler spilles inn eller korte videosnutter lages? Hvor ofte skal innholdet oppdateres, og hva innebærer teknisk assistanse? Hvilke forventninger har du til endelig resultat, og er dette sannsynlig basert på budsjettet ditt?

Hvis dette ikke er avklart, kan endelig pris komme som litt av et sjokk. 

Dette bør du tenke på før du leier inn ekstern innholdsprodusent:

For å finne ut om det er det beste for deg å leie inn noen til å gjøre hele jobben for deg, kan du spørre deg selv: 

Det kan være skummelt å sette vekk en så viktig oppgave til en ekstern innholdsprodusent. Det er derfor viktig at du først tar deg tid til å vurdere egne behov og forventinger, finne en samarbeidspartner som du føler forstår disse, og opprettholder god kommunikasjon hele veien. 

Enkelte innholdsprodusenter tilbyr også en 50/50-løsning, hvor du gjør halve jobben og de gjør resten. Det kan for eksempel bety at du har ansvaret for det kreative, mens de tar seg av de tekniske aspektene. Det viktigste er at du finner en løsning som passer din bedrift og ditt budsjett. 

3. Du kan kjøpe ferdig læringsinnhold 

Ferdig læringsinnhold kan være ferdigutviklede e-læringskurs som selges i pakkeløsninger eller som du kan abonnere på. De kan bygges både rundt bransjespesifikke og generelle temaer.  

Disse kjøpes som ferdige kurskataloger som kan lastes rett opp til LMS og tas i bruk umiddelbart.  

Fordeler 

Hvis kursene allerede er ferdigutviklet, er det ikke nødvendig med mye kommunikasjon frem og tilbake. Løsningen er klar, den kan lastes rett inn og tas i bruk med en gang. Dermed blir læringsinnholdet raskt tilgjengelig for alle. 

Hvis du for eksempel trenger kurs innen generelle temaer, og du trenger det nå, kan dette være løsningen for deg. 

Kanskje du har sett at mange slike ferdigkurs innen e-læring er SCORM-kompatibelt. Det betyr at det skal kunne integreres i bedriftens LMS. Vår læringsportal, Learning Center, støtter for eksempel xAPI- og SCORM-pakker. Dette sørger for en sømløs kursimplementering, uansett hvordan og hvor du har produsert læringsinnholdet ditt. 

Når du kjøper ferdige innholdspakker, er alt inkludert. Du vet akkurat hva du får. Du trenger derfor ikke bekymre deg for uforutsette utgifter som kan sprenge budsjettet ditt. 

Ulemper 

Det er ikke så enkelt å endre på ferdig læringsinnhold. Ofte er det lite eller ingenting du kan endre på. Hvis du har behov for personlig tilnærming og merkevarebygging, bør du tenke over dette.  

Bedriftens kompetansebehov endrer seg over tid. Læringsinnholdet ditt bør også oppdateres regelmessig for å reflektere dette. 

Når du har kjøpt ferdige kurs, er det ofte lisenser involvert som hindrer deg i å endre eller skifte ut deler av innholdet. Du blir helt avhengig av at kursprodusenten selv enten oppdaterer kurset eller lager nye kurs som tar hensyn til endringer markedet eller ny informasjon. 

Det er begrenset hvilke typer kurs du kan kjøpe som ferdigvare., så det kan være vanskelig å finne relevant læringsinformasjon for bedriften din. 

Dette bør du tenke på før du velger å kjøpe ferdig læringsinnhold:

Som vi har sett er det flere forskjellige måter å lage læringsinnhold på. Mange bedrifter velger enten én eller en kombinasjon av flere løsninger. Samme hvilken løsning du velger for din bedrift, kan vi i Storyboard hjelpe deg!

Tenk over behov, budsjett, tidsramme og tilgjengelige ressurser. Kontakt oss deretter for en uforpliktende samtale om hvordan du kan få laget læringsinnhold til læringsportalen din på best mulig måte for deg! 

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top