Gå til hovedinnhold

Gode grunner til å starte opp en podkast


Vurderer du å starte opp en podkast på vegne av din bedrift eller organisasjon? I så fall er denne artikkelen til deg!

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: November 1, 2022

Mange velger å tilby podkast til sin målgruppe fordi de ønsker en relevant og effektiv løsning for formidling av informasjon og kunnskap til andre. Det kan være vanskelig å finne tid i en travel hverdag til å lese artikler eller se på videoer. Det er derfor podkast er en så smart løsning – det er en kreativ og morsom måte å lære på, uansett hvor lytteren måtte befinne seg. Dette er ikke den eneste grunnen til å starte opp en podkast. La oss se på flere!

Statistikken er på podkastens side

De fleste som lytter til podder er under 40 år, med høyere utdanning og høy inntekt. Mange søker opp podkaster for å fordype seg i interessante emner og tillegge seg større kunnskap. Hvis du ønsker å nå frem til disse, kan det være lurt å starte opp en podkast.

Podkast gir unike muligheter for å dele kunnskap

Spør folk deg eller bedriften din om råd? Sitter du eller dere på kunnskap som kan være nyttig for andre? Da kan det lønne seg å starte opp en podkast!

Mange bedrifter bruker mye tid og ressurser på å bygge opp en kunnskapsdatabase, ofte i form av velskrevne bloggartikler på nettsiden. Dette hjelper dem til å fremstå som markedsledere og eksperter innen sine områder, og driver også mer trafikk til nettsiden. Potensielle kunder betrakter ofte bedrifter som har bygget opp en slik kunnskapsdatabase over flere år, som mer kompetente enn dem som mangler dette på nettsiden sin.

Når du starter opp en podkast, har du enda en profesjonell og kreativ plattform du kan nå ut til andre på. Dette er en forholdsvis ny plattform, men siden alt tyder på at den vil fortsette å vokse, kan det være lurt å begynne å bygge på den så tidlig som mulig!

Podkast bidrar til egenlæring og personlig vekst også innad i bedriften

Podkast-formen egner seg for dypere refleksjoner over spesifikke temaer. Her kan man for eksempel intervjue en ekspert eller gjøre andre undersøkelser om et tema.

Dette betyr at i tillegg til å få teknisk erfaring innen det å lage podkaster, vil de som forbereder podkasten selv ofte sitte igjen med økt kunnskap om et emne.

Du blir også mer oppmerksom på hvem du kan samarbeide med på tvers av organisasjoner og bransjer, for å kunne tilby spennende temaer som kan nå ut til enda flere. Dette kan bidra til relasjonsbygging og bransjesamhold.

Det heter seg at “man lærer så lenge man har elever”, og dette stemmer absolutt i podkast-sammenheng. Når du starter en podkast, og dermed forplikter deg til å dele oppdatert og relevant informasjon, kan det gagne bade lytterne og deg selv.

Podkaster gjør det lettere å skille seg ut

Det er tøff konkurranse om oppmerksomhet på de fleste medier i dag. Mange jobber hardt hver dag for å være synlige på LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Instagram og til og med TikTok. Du kjenner sikkert til SEO og søkemotoroptimalisering som skal hjelpe målgruppen til å finne nettopp deg på Google. Alt handler om å skille seg ut i mengden av tilbydere der ute.

Siden podkast-plattformen fortsatt er i vekst, er det fortsatt mye ledig plass på gulvet. Det betyr at du har en større sjanse til å plassere deg strategisk og skape deg et godt omdømme blant lytterne.

Tallene taler for seg: det er 2,4 millioner podkaster der ute, men det er 37 millioner YouTube-kanaler og 600 millioner blogger … Så hvis noen søker etter informasjon om et emne blant podkaster, har du mye større sjanse til å skille deg ut enn om du hadde publisert dette som en bloggartikkel eller YouTube-video om samme emne.

Podkaster er praktiske for lytterne

Vi bombarderes med informasjon hver eneste dag. Som følge av dette, er det flere og flere som ønsker å ta kontrollen over hva de lytter til. Podkaster brukes også for å stenge omverdenen ute og dermed kunne nyte litt egentid.

Så hvor befinner lytterne seg? Podrapporten.no avslører:

Når du starter opp en podkast, gjør du innholdet ditt mer tilgjengelig for lytterne. Du gir dem muligheten til å lytte til deg på et sted og tidspunkt som passer dem best.

Det er billigere å starte opp en podkast enn å lage videoer

Alt du trenger for å komme i gang er tid, et manus eller en plan på hva som skal snakkes om, en god mikrofon og redigeringsutstyr. Det finnes gratis programvare og lydtjenester du kan benytte deg av på nett. Du har gjerne ikke det aller beste, mest profesjonelle utstyret på markedet når du starter opp en podkast for første gang. Det er helt greit. Start likevel.

Den verdensberømte tennisspilleren Arthur Ashe sa: “Start der du er, bruk det du har, gjør så godt du kan.”

Husk likevel at som et lydmedium er det viktig med god lyd. Så ikke ta snarveier her! Det er også nødvendig å bruke litt tid og ressurser på å forsikre deg om at innholdet i podkasten er relevant og interessant for lytterne. Du vil jo helst at de skal komme tilbake til neste episode!

Podkaster gir en mer personlig opplevelse

Sammenlignet med det å lese en artikkel, gir podkast en mye mer personlig opplevelse for lytterne. De får høre en stemme som kan assosieres med bedriften din, høre følelser, stemninger, engasjement og entusiasme over temaer. Du kan spøke litt og dele humor på en mer avslappet måte, slik at lytterne kan kjenne seg igjen og føle at de blir bedre kjent med deg. Når dette skjer, øker du sjansen for at de vil komme tilbake og lytte til deg neste gang også.

Tenk deg at du sitter sammen med gode venner som er engasjerte i en spennende samtale. Du sitter stille ved bordet og bare lytter. Du er fascinert av de forskjellige synspunktene som blir presentert, og du nikker anerkjennende til tanker du har hatt selv. Mot slutten av samtalen føler du at du sitter igjen med utvidet kunnskap og perspektiv. Det er denne opplevelsen en god podkast kan gi oss.  

Det er ingen tvil om at det å starte opp en podkast kan gi fordeler. Men alle podkastformer passer ikke for alle, og det ligger ikke automatikk i det å samle seg en lytterskare. Du må ha noe interessant å formidle, og du må kunne gjøre dette på en tiltalende måte for lytterne.

Det er også flere og flere bedrifter som ikke velger podkast for å nå ut til kunder, men heller prøver seg på podkast i læringssammenheng. Se artikkelen Derfor bør du vurdere podkast i læring for gode grunner til å prøve dette!

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top