Gå til hovedinnhold

DEL 2: Slik går du frem for å lage podkast (podkast-utstyret du trenger)


Du har strategien klar. Innholdet er planlagt. Men så var det den tekniske biten ... Hvilket podkast-utstyr trenger du for å lage en episode?

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: November 29, 2022

I DEL 1: Slik går du frem for å lage podkast, tok vi opp hvordan du legger en god strategi og planlegger en podkastepisode. Nå er du altså klar for innspilling. Nesten. Først må vi se på om du har det tekniske utstyret og programvaren du trenger!

Det tekniske utstyret (det er ikke så skummelt som det høres ut som) 

Mange gruer seg til denne biten. Her gjelder det rett og slett å komme seg i gang, og heller oppgradere det tekniske utstyret etter hvert som du får mer erfaring i å lage podkast. Er du klar? 

Velg en mikrofon 

For god kvalitetslyd kan det være en god ide å investere i en god ekstern mikrofon. 

Her anbefaler ekspertene å velge en dynamisk XLR-mikrofon med eksternt lydkort.  

Dette høres mer komplisert og dyrt ut enn det faktisk er. Dynamiske mikrofoner er mer robuste, billigere og gir bedre «radiolyd» med mindre romklang og bakgrunnsstøy. XLR-mikrofoner har bedre lydkvalitet enn USB-mikrofoner, spesielt hvis det er flere enn én som snakker.  

Eksempel på dynamisk mikrofon.
Det finnes mange forskjellige modeller på markedet, i forskjellige prisklasser, så se hva du liker best!

Du kan også skaffe deg rimelig lydkort som er veldig enkelt i bruk: Du kobler det rett i PC-en din, og så plugger du mikrofonen til lydkortet og slår på bryteren. Du får igjen mye mer for pengene, og har utstyr du kan bruke i årevis uten å måtte oppgradere.  

Hvis du vil lese mer om anbefalt teknisk utstyr for podkast, er denne artikkelen veldig interessant! Selv om vi anbefaler XLR-mikrofon, er det selvsagt også mulig å bruke USB-mikrofon hvis du føler deg tryggere på dette alternativet. Du trenger ikke velge det dyreste alternativet her heller, sørg bare for at lyden er god. 

Det er også viktig å sørge for at alle som snakker i podkasten har lik lydvolum, slik at lytteren ikke må sitte å justere volumet opp og ned under episoden. 

Velg teknisk utstyr for produksjon

PC, nettbrett eller smarttelefon? Det er i bunn og grunn opp til deg, hva du foretrekker. Teknisk utstyr for podkast trenger ikke være komplisert.

De fleste smarttelefoner og nettbrett støtter USB-mikrofoner og lydkort i dag, og det finnes mange flotte apper som hjelper deg med alt fra innspilling til publisering.  

Hvis du har valgt en dynamisk XLR-mikrofon, må du også ha et lydkort. Velg gjerne et USB-lydkort som du kan plugge rett inn i PC, nettbrett eller telefon. Her må du ha installert programvare som lar deg spille inn lyd. Det finnes mange gode, billige løsninger for dette. Garageband for Mac og Audacity for Windows er flotte løsninger som også er gratis!  

Ferrite Recording Studio er supert for iPhone og iPad, og da spesielt hvis du oppgraderer til Pro-versjonen for et par hundrelapper. Så du trenger ikke dyrt podkast-utstyr!

Du kan også velge å bruke en lydopptaker. Da spilles lyden rett inn på et minnekort som du i etterkant putter inn i PC for redigering. Mange føler dette er enklest i begynnelsen, da det bare er å trykke på «record» og sette i gang, uten å være redd for at opptaket blir forstyrret av PC-krasj eller lignende.  

Når vi snakker om forstyrrelser under opptak, husk å sette mobilen på flymodus. Du vil jo ikke blir forstyrret av varsler eller innkommende anrop! 

Redigering kan være enklere enn du tror!

Det hjelper ikke hvor interessant og engasjerende podkastinnholdet ditt er, hvis redigeringsjobben ikke er god, så mister du lytterne! Dette betyr ikke at redigeringsarbeidet trenger å være veldig komplisert.

Når du velger podkast-utstyr for produksjon, så bør det være en selvfølge at det hjelper deg med lett redigering etterpå. Kutt bort unødige pauser, repetisjoner og reduser støy. Rediger volumet. Det finnes mange gratis tips og videoer om redigering av podkaster på nett, så finn de som passer til programvaren din! 

Vurder om du skal legge til musikk eller lydeffekter. Her kan du også finne mye gratis på nett. Søk på “royalty free sound” eller “soundeffects podcast”, og du vil få opp mye gratis musikk og lydeffekter du fritt kan bruke når du lager podkast. 

Enkelte programvarer tilbyr deg å opprette maler du kan bruke for senere episoder, for lettere redigeringsarbeid i fremtiden! Dette kan også hjelpe deg til å bevare ditt personlige uttrykk.  

Du kan også leie inn noen til å redigere for deg. Til syvende og sist er det viktigste at du lager innhold som er behagelig og tiltalende for lytterne dine, samtidig som du tar vare på verdiene dine og bygger merkevaren din. 

Podkast-utstyr du trenger for publisering av podkasten  

Når podkastepisoden er klar, trenger du en podkast-vert (podcast host). Dette er en skylagringstjeneste som ligner litt på et webhotell i det at den tilbyr deg en plass du kan oppbevare og vise innholdet ditt fra.

Podbean, BuzzSprout, Blubrry, Transistor, og Libsyn er noen av de mest kjente podkast-vertene, og de fleste krever et månedsabonnement basert på bruk. Prisene er ikke avskrekkende. 

Når du velger podkast-vert, bør du tenke over hvilke plattformer du vil gjøre podkasten tilgjengelig på. Hvis den skal ut til Spotify eller Itunes, er gratistjenester som Soundcloud ikke den enkleste å bruke, men dersom du skal dele på bedriftens LMS eller intranettside, kan det være aktuelt. 

De fleste podkast-vertene tilbyr innsikt i besøkende/lyttere og andre nyttige funksjoner. Vurder disse før du bestemmer deg for hvilket utstyr du trenger.

Så er det bare å spre ordet om at podkasten din er klar! Denne delen bør nå være den enkleste, for du har jo allerede planlagt dette på forhånd. Så da er det bare å kjøre i gang med markedsføringsstrategien din der den treffer best! 

Skjelver det fortsatt litt i buksebena? Vi har hjulpet flere av våre kunder med å lage podkast for læringsformål, og vi kjenner igjen sannheten i det Nelson Mandela sa: “It always seems impossible until it’s done!” Snakk med oss om hvordan du for eksempel kan bruke podkast i læring i bedriften din!  

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top