Universell utforming av læringsinnhold – et samfunnsansvar
Tenker du på hvordan læringsinnholdet ditt oppleves av en med nedsatt funksjonsevne? Oppleves tjenesten din som inkluderende eller ekskluderende?
Ingvild Stander for Sekretær.no
15–18 % nordmenn har en funksjonsnedsettelse. I 2022/23 fikk 12570 studenter utbetalt tilleggsstipend for nedsatt funksjonsevne. Hvordan kan universell utforming av læringsinnholdet inkludere disse, slik at de ikke faller utenfor i kompetansebyggingen?
Hva er funksjonsnedsettelse?
Ofte tenker mange sterkt redusert syn, hørsel eller bevegelighet når de hører begrepet funksjonsnedsettelse, men det omfatter mer enn det vi fysisk kan legge merke til hos andre. I Norge bruker vi ofte følgende definisjon:
«Nedsatt funksjonsevne eller funksjonsnedsettelse viser til tap av, skade på eller avvik i en kroppsdel eller i en av kroppens psykologiske, fysiologiske eller biologiske funksjoner. Dette kan eksempelvis dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon eller ulike funksjonsnedsettelser pga. allergi, hjerte- eller lungesykdommer.»
Dermed defineres også «usynlige vansker» som lære- og konsentrasjonsvansker og fargeblindhet som funksjonsnedsettelse. Universell utforming av læringsinnholdet tar også hensyn til dette.
Hva er forskjellen på funksjonsnedsettelse og funksjonshemming?
Tidligere snakket vi om det å være funksjonshemmet nærmest som en egenskap – den funksjonshemmede personen. Å være funksjonshemmet ble betraktet som en konsekvens av sykdom, skade, lyte eller andre biologiske avvik.
I dag sier vi at en person er funksjonshemmet hvis han/hun «får sin praktiske livsførsel vesentlig begrenset på grunn av gapet eller misforholdet mellom personens nedsatte funksjonsevne og miljøets/samfunnets krav».
Uloba forklarer på sine nettsider at funksjonshemming ikke handler om sykdom eller skade, men er et samfunnsskapt fenomen. En person blir funksjonshemmet når samfunnet ikke er utformet slik at hun eller han kan benytte seg av mulighetene det gir, på lik linje med andre.
Funksjonshemming er dermed samfunnsskapt og ikke en egenskap hos individet.
Dette er interessant, fordi det gir oss mulighet til i større grad å kontrollere funksjonshemming i samfunnet. Når vi utformer læringsinnholdet, kan vi være med på å øke eller redusere funksjonshemming for individer med nedsatt funksjonsevne.
Viser du for eksempel en video uten teksting, kan dette føre til en funksjonshemming for en som har redusert hørsel. Husk at det er samfunnsskapte hindre og ikke funksjonsnedsettelsen som skaper problemer for dem!
Hindringer i læringsmiljøet
Vi ønsker selvsagt ikke å legge hindringer i veien for de som har nedsatt funksjonsevne. Dette kan fort skje hvis vi ikke er klar over hvordan læringsinnholdet vårt kan oppfattes for ulike individer.
Når du utformer læringsinnholdet, spør deg selv om du tar hensyn til disse evnene:
- Motoriske ferdigheter: Krever læringsløpet mus- eller tastaturnavigasjon som kan være utfordrende for noen med nedsatt bevegelsesevne i fingrene?
- Syn: Kan designet ditt bli en hindring for de som har synshemminger eller er fargeblinde?
- Hørsel: Består deler av læringsprossessen av lyd- eller videofiler som hørselshemmede vil gå glipp av?
- Kognitiv evne: Er læringsinnholdet vanskelig å oppfatte for personer med dysleksi, ADD eller ADHD?
Det er enklere å lage én løsning som alle kan bruke, i stedet for å legge til spesialtilpasninger underveis. Sannsynligheten er stor for at alle vil oppleve læringsinnholdet som enda bedre og enklere å forstå. For eksempel:
- Riktig bruk av kontraster er nyttig for alle som leser teksten på mobil i sterkt sollys. Vi blir alle mindre slitne av å lese tekst med god kontrast
- Teksting av videoer vil hjelpe alle som har bakgrunnsstøy mens de ser den
- Klarspråk gagner både de med lærevansker og de som har norsk som andrespråk. Det gjør det også enklere for oss alle å ta til oss ny kunnskap
- Gode overskrifter og titler gjør det enklere for alle å navigere
Det er godt å se at det blir stadig mer fokus på at digital læring bør gjøres tilgjengelig for alle.
Universell utforming av læringsinnhold og LMS
Vi ønsker et samfunn hvor alle kan delta. Det er flere grep du kan ta for å gjøre læringsinnholdet ditt tilgjengelig for alle. I de neste ukene vil vi snakke mer om dette, og dele noen praktiske råd vi har hatt nytte av.
16. mai 2024 markerer Global Accessibility Awareness Day for trettende året på rad. Vi føler dette er en fin anledning til å rette søkelyset mot et viktig tema. Vi har alle områder vi kan forbedre oss på, og vi trenger utvikling i rett retning.
Når vi tar hensyn til personer med funksjonsnedsettelse oppnår vi følgende:
- Vi bygger et mer inkluderende samfunn med mindre funksjonshemming
- Ressursene våre blir bedre utnyttet
- Vi oppmuntrer til egenverd, likestilling og selvutvikling
- Læringsinnholdet blir enda bedre for alle!
Hos oss i Storyboard er ikke universell utforming av LMS og læringsløp en ettertanke. Det ligger som grunnlag for maler og arbeidsflyt, og vi jobber kontinuerlig for å forbedre våre løsninger, slik at alle kan dra nytte av dem. Vi kan derfor tilby kurs som tilfredsstiller WCAG 2.1 på AA-nivå.
Hvis du vil vite mer om universell utforming av læringsinnhold, må du gjerne kontakte oss!
Kilder:
Tallene for studenter med funksjonsnedsettelse er hentet fra Lånekassen.
Du kan lese mer om nedsatt funksjonsevne på Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Klikk på lenken for å lese mer om Uloba