Gå til hovedinnhold

Digital transformasjon: Hvorfor noen lykkes og andre ikke


Vet du hva bedrifter med vellykkede digitale transformasjonsprosjekter har til felles? Det er ikke kunstig intelligens, utvidet virkelighet eller annen ny teknologi. 

Selvfølgelig kan disse teknologiene på nåværende tidspunkt drive ditt digitale transformasjonsprogram. Men de holder ikke lenge. Hvorfor? Fordi digital transformasjon ikke alltid handler om å bruke den beste teknologien eller erstatte gamle systemer. 

Og det er akkurat det vi vil fremheve i dette blogginnlegget. 

Artikkel først publisert av Cursum her

Publisert: November 22, 2021

Vi vil fortelle deg hvorfor et betydelig antall digitale transformasjonsprosjekter mislykkes, og bare noen få av dem faktisk lykkes. La oss gi deg et hint: Det har noe å gjøre med hvordan organisasjoner tilnærmer seg digital transformasjon. 

Så hvis du strever med å komme over de tidlige humpene i transformasjonsplanen, er dette innlegget for deg. La oss hjelpe deg med å finne ut av den paralyserende knipen. Til å begynne med svarer vi på det mest undervurderte spørsmålet: Hva er digital transformasjon? 

Digital transformasjon som bærekraftig innovasjon  

Digital transformasjon er en måte å gjenskape forretningsfunksjoner og menneskelige erfaringer med digital teknologi som ryggrad. Det hjelper deg med å gjenoppfinne og gi ny mening til hvordan du gjør forretninger. 

Denne innovative fremgangsmåten er helhetlig fordi den dekker alle aspekter av virksomheten. Det går også utover tradisjonelle prosesser som medarbeiderintroduksjon, produkt- og prosessutvikling og kundeservice. 

Kort sagt er digital transformasjon all innsats som skaper ny verdi for det som er viktig i din organisasjon. Denne forretningsmodellen replikerer ikke prosesser. Den gjenoppfinner dem i stedet for å utvikle mer bærekraftige og revolusjonerende løsninger. 

Når vi sier bærekraftig og revolusjonerende, refererer vi til kvaliteter som bidrar til å sikre virksomheten din for fremtiden. Og å sikre prosjektet for fremtiden betyr å unngå transformasjonstretthet

Unngå tretthet i den digitale transformasjonen  

I et svært ustabilt miljø som det digitale markedet, kan organisasjoner oppleve endringer eller tretthet. 

Tretthet oppstår på grunn av konstante forstyrrelser i arbeidsprosessene og de teknologiske læringskurvene. Denne kraften og momentumet kan produsere utslitte team, frustrerte L&D-ledere og planløse klienter. 

Hvis den digitale transformasjonsinnsatsen fokuserer på kvantitet i stedet for kvalitet, kan du lett oppnå denne typen tretthet. 

Så i stedet for å hoppe på transformasjonsbåndet, bør du først etablere et solid grunnlag ved å stille disse spørsmålene: 

For å få de beste svarene må du ta et steg tilbake.  

Hvordan tilnærme seg digital transformasjon  

I sin publiserte artikkel i Forbes, hadde Greg Kihlstrom, en bestselgende forfatter og entreprenør, dette å si om digital transformasjon: 

Et flott digitaliseringsprosjekt er utformet med en dyp forståelse av de nåværende prosessene, hvorfor (for bedre eller verre) de eksisterer, og problemene de løser. Bare ved å ha en god forståelse av dagens situasjon, kan vi designe noe bedre. 

Greg Kihlstrom

Kihlstrom foreslår at den digitale transformasjonen starter og slutter med dine eksisterende prosesser og problemene de tar opp. Forbedring av dagens forretningsfunksjoner gjennom digital transformasjon krever en enkel handling med tilbakeblikk – et steg tilbake. 

En grunnleggende filosofi som brukes i Amazons vellykkede digitale transformasjonsreise har også noe å gjøre med å gå eller jobbe bakover. 

I et intervju forklarte Jonathan Allen, bedriftsstrategiker hos Amazon Web Services, at det å jobbe bakover betyr å starte med kundens problem og atferd – det menneskelige elementet i ethvert digitalt transformasjonsprogram. Dette sa han: 

... alle nye innovasjoner starter med et kundeproblem. Teamet jobber deretter bakover med tilgjengelige data om kundeatferd for å finne den beste løsningen. Dette er i motsetning til den vanlige ideen om å starte med ideen til et nytt produkt eller en ny tjeneste, og deretter prøve å finne kunder som ønsker å kjøpe det. 

Jonathan Allen

Ifølge Allen starter denne fremgangsmåten med pressemeldinger. Disse pressemeldingene brukes deretter til å samle ideer fra publikum. Med de innsamlede tilbakemeldingene starter Amazon en ny løsning eller et prosjekt basert på faktiske, nyttige forbrukerdata. 

Amazon bruker slik informasjon som mal for å forbedre kundeopplevelsen. Hvis du noen gang har besøkt teknologiselskapets nettside, har du sannsynligvis lagt merke til hvordan de bruker kunstig intelligens for å påvirke kundenes kjøpsatferd. Alle produktforslag på nettstedet er basert på kjøpspreferanser, tidligere engasjementer eller demografi. 

Forbrukerdata er det viktigste elementet i Amazons disruptive innovasjon. Men det er ikke bare enkle data — det er sanntidsdata. 

Vi bruker sanntidsdata i digital transformasjon 

Kilde: Business Wire

Denne akselerasjonen skyldes den kontinuerlige utviklingen av digital teknologi og økt databruk i sanntid. Men i dag står bedrifter overfor utfordringen med å håndtere nådeløse endringer fra disse akseleratorene. 

Med en massiv oppgave foran seg har noen en tendens til å bare tenke på anskaffelse av teknologi, noe som etterlater sanntidsdata i skyggene. Deretter tvinges transformasjonsprosjektet å gå videre med et blindt øye, uten en tydelig oversikt over det digitale markedet. 

Hva er sanntidsdata? 

Sanntidsdata er aktive, øyeblikkelige og uavbrutte data. Slike registreringer inkluderer informasjon om: 

Ved å ha data i sanntid og vite hvordan du bruker dem, bidrar det til å unngå å ta dårlige beslutninger. Med robuste og tilgjengelige data har ditt digitale transformasjonsprogram et sett med fungerende optikk for å overvåke endringer i det digitale markedet og analysere forbrukernes atferd. 

I en tid der bedrifter må holde tritt med trender og ta intelligente beslutninger, kan sanntidsdata være en betydelig ressurs. 

Netflix bruker for eksempel sanntidslogger fra avspillingsenheter for å forstå og kvantifisere hvordan brukernes enheter håndterer surfing og avspilling. Når data er samlet inn, mates de inn i en database: 

Alle tiltak er merket med anonymiserte opplysninger om hvilken enhet som brukes, for eksempel om enheten er en Smart TV, iPad eller en Android-telefon.   

Ben Sykes, Senior Programvareingeniør hos Netflix 

Denne fremgangsmåten gjør det mulig for Netflix å klassifisere enheter og vise data i henhold til ulike aspekter. Som et resultat kan selskapet bare isolere problemer knyttet til en bestemt gruppe, typer enheter eller spesifikke land. 

For Netflix handlet det om å velge riktige data og sende innovative teknologioppdateringer uten å forstyrre brukeropplevelsen. Dette var bare mulig på grunn av tilgjengeligheten av aggregerte data som kontrolleres og måles kontinuerlig. 

Konklusjon 

Du vet nå at en digital transformasjonsprosess ikke er så enkel som å bruke mindre papir eller automatisere viktige forretningsfunksjoner. 

Det handler om å finne nye måter å se på virksomheten og tjenestene du leverer. Og transformasjonsreisen er ikke en garantert suksess. Du kan støte på utfordringer underveis, inkludert transformasjonstretthet. 

Transformasjonstretthet kan være en stor hindring for at det digitale transformasjonsprogrammet skal lykkes. Og for å komme over denne barrieren må du bygge transformasjonsprogrammet rundt et sterkt fundament ved å jobbe bakover — se ting fra alle mulige vinkler ved hjelp av sanntidsdata. 

Sanntidsdata er alle pålitelige data om dine kunder, konkurrenter og markedstrender. Ved å bruke slik informasjon kan du skape realistiske løsninger på et øyeblikk og iverksette banebrytende endringer uten å forårsake store forstyrrelser i verdikjedene. 

Start ditt digitale transformasjonsprosjekt med Storyboard 

Finnes det noen bedre måte å sette i gang transformasjonsprosjektet på enn å forvandle kunnskapen din til et akademi

Hvis du er en domeneekspert som driver en fysisk konsulentvirksomhet, kan det være utfordrende å skalere tjenestene. Med mindre du produktiserer kunnskapen din og gjør den til et nettbasert akademi, bør det være enklere å få virksomheten til å vokse og nå ut til flere kunder. 

Storyboard gir deg en mulighet til å gå fra å være en hvilende virksomhet til å bli en innovativ nettbedrift. Denne prosessen starter med å produktisere din ekspertise til en alt-i-ett digital løsning. 

Ikke bare vil du skape en ekstra inntektskilde, men du vil også utvikle en fremtidsrettet virksomhet som er både skalerbar og bærekraftig. Hvem vet? Ideene dine kan bli det neste «store» i denne tidsalderen med innovative forstyrrelser. 

Bestill en demo nå og finn ut hvordan din bedrift kan utgjøre en forskjell! 

info@storyboard.no

(+47) 22 47 22 80

www.storyboard.no

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top