Gå til hovedinnhold

Hvordan glemselskurven påvirker læring


Har du hørt om glemselskurven (på engelsk «The forgetting curve»)? Den har med god grunn blitt omtalt som en fiende av læringsprosessen …

Hjerneceller og synapser

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: January 24, 2023

«Glemselskurven» i seg selv høres jo ikke veldig truende ut. Men er du klar over hvilken skade den kan forårsake?  

Kan du for eksempel svare på hvem som var norsk statsminister under andre verdenskrig, ramse opp grunnstoffene og forklare når og hvordan vi fikk den første arbeidervernloven i Norge? Glemselskurven har sørget for at mye elementær kunnskap fra grunnskolen har gått rett i glemmeboken for mange av oss. Og det stopper ikke der. 

Se for deg at du har investert tusenvis av kroner i et helt nytt læringssystem i bedriften din, men så opplever du at medarbeiderne glemmer 80 % av alt de lærer. Det er ikke rart om du føler anstrengelsene var bortkastet. 

Så hva er glemselskurven? Hvordan påvirker den læring? Hvordan kan vi bedre huske det vi lærer? Svarene på disse spørsmålene kan hjelpe deg å investere i lønnsomme læringsprosesser.  

Hva er Glemselskurven? 

På slutten av 1800-tallet ønsket den tyske psykologen og filosofen Hermann Ebbinghaus å forstå hvorfor vi glemmer, og hvordan vi kan unngå dette. Ved hjelp av seg selv som villig forsøkskanin, studerte han hukommelsen sin over en lengre periode. Her er noe av det han fant ut: 

Hermann plasserte resultatene av studiene i en graf som illustrerer hvor raskt vi glemmer. I dag er Ebbinghaus’ glemselskurve velkjent i psykologien. Den viser hvor raskt vi glemmer ny informasjon hvis vi ikke tar skritt for å huske bedre.  

Glemselskurven viser at hvis vi ikke forankrer eller bruker ny informasjon, begynner vi å glemme den allerede samme dag. Det er faktisk helt normalt å glemme 90 prosent av det vi lærer i løpet av den kommende uken! 90 %! Det er mye det! 

Glemselskurven presentert i en graf som viser forholdet mellom tid og det vi husker

Hvordan påvirker glemselskurven læring? 

Har du lagt merke til at vi lettere husker livsnødvendige ting, som for eksempel hva vi er allergiske mot? Vi er også flinke til å huske situasjoner som har fremkalt følelsesmessige reaksjoner i oss. Derimot er vi ikke like flinke til å huske ting som egentlig ikke interesserer oss, men som andre har bestemt at vi skal lære. (Og dessverre kan dette gjelde mange av kursene vi blir sendt på i jobbsammenheng.) 

Så med andre ord: Hvis hjernen din ikke føler at informasjonen er relevant, vil den ikke prioritere å ta vare på minnet.  

Hvis vi tar dette i betraktning – at hjernen vår søker selviske interesser – skjønner vi viktigheten av å gjøre læring spennende, interessant og relevant for alle. PowerPoint-presentasjonene fra 2012 er ikke nok hvis vi ønsker at kunnskapen skal sitte lenger enn noen få timer.  

Så hvordan kan vi gjøre kunnskapen vi ønsker å formidle, minneverdig?  

Slik kan du vinne over glemselskurven 

Her følger noen tips til hvordan enkeltpersoner og bedrifter kan gjøre læring minneverdig: 

1. Repeter, repeter, repeter 

Hjernen din inneholder tusenvis av små hjerneceller som kommuniserer med hverandre. Disse forbindelsene mellom cellene kaller vi synapser, og de aktiveres når vi prøver å huske noe.  

Vi kan illustrere det med å gå gjennom skogen. I begynnelsen etterlater du ikke spor, men når du går samme rute over en periode, begynner du å skape en opptråkket sti. Denne stien kan etter hvert bli en hardtrampet vei som er enkel å finne i terrenget. 

Siden hjernen er praktisk og leter etter enkleste vei, vil de synapsene som blir mest aktivert, være de hjernen raskest går til. Jo mer vi repeterer ny kunnskap, jo sterkere blir «veien» mellom hjernecellene, og hjernen vil presentere dette for deg som svar på spørsmålene dine. 

Når du ser nærmere på glemselskurven, ser du at vi glemmer mer etter hvert som tiden går. Det er derfor viktig å repetere informasjon regelmessig for å forankre det i minnet. Vi har glemt veldig mye etter bare 24 timer. Sørg derfor for å ha en repeteringsplan hvor informasjonen repeteres relativt raskt, helst i løpet av en dag eller to. 

Glemseskurven presentert i en graf som viser hvordan repetisjon hjelper oss til å huske lengre

2. Involver deltakerne 

For å holde på konsentrasjonen til deltakerne, er det lurt å gjøre læringen så interaktiv som mulig. Engasjer og involver deltakerne med varierte læringsteknikker, slik at de ikke blir distrahert av egne tanker og kjedsomhet.  

3. Gjør det enkelt for hjernen 

Du husker kanskje at hjernen alltid søker enkleste vei først? Det er derfor viktig å gjøre læringsinnholdet lett å forstå. Klart språk er viktig! 

4. Gjør det relevant 

Hjernen din prioriterer informasjon den føler er relevant. Læringsinnholdet kan gjøres mer relevant ved å: 

Opplæring er en investering, og som med alle andre investeringer ønsker vi best mulig resultater. I Storyboard har vi alltid som mål å gjøre læring spennende, lærerikt og ikke minst minneverdig for alle involverte parter. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å styrke deg i kampen mot glemselskurven! 

Ledig stilling: Vi søker ny læringsdesigner!

Brenner du for e-læring og spillbasert læring som gir engasjerende læringsopplevelser? Har du gode samarbeidsevner, liker å ha ansvar for kreative prosesser, og skrive?

Lederens rolle i å bygge en god læringskultur

Kontinuerlig læring er avgjørende for både individuell og organisatorisk suksess. Men læring skjer ikke av seg selv – det krever støtte, veiledning og tilrettelegging.

Mikrolæring – effektiv læring på minutter!

Mikrolæring har vist seg å være mer effektiv enn tradisjonelle kursopplegg. Det er ikke uten grunn at mange velger å dele opp undervisningen i mindre økter.

Beskytter du dine digitale verdier?

I Nasjonal sikkerhetsmåned 2024 er fokuset på «Våre digitale verdier», og både privatpersoner og bedrifter oppfordres til å reflektere over hvordan de bedre kan beskytte denne informasjonen.

Mowi – An Award-Winning Digital Learning Journey 

See how Mowi, the world’s largest producer of farm-raised salmon, solved its challenges by choosing digital learning!

Tar du hensyn til universell utforming i digital læring? 

Hvorfor er universell utforming i digital læring så viktig? Hvordan tar Storyboard hensyn til dette, og hvordan kan det gagne deg og din bedrift?  

Universell utforming av læringsinnhold – et samfunnsansvar

15–18 % nordmenn har en funksjonsnedsettelse. I 2022/23 fikk 12570 studenter utbetalt tilleggsstipend for nedsatt funksjonsevne. Hvordan kan universell utforming av læringsinnholdet inkludere...

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...
Top