DEL 1: Slik går du frem for å lage podkast
Har du lyst til å prøve deg på å lage podkast? Usikker på hvordan du kommer i gang? Vi har artikkelen for deg!
Ingvild Stander for Sekretær.no
Vi har allerede tatt for oss gode grunner til å starte opp en podkast, og hvorfor vi bør vurdere podkast i læring. Nå er det på tide å fokusere på hvordan vi går frem for å lage podkast. Det kan være skummelt å prøve noe nytt, men ikke vær redd – vi hjelper deg i gang!
Det er ikke så veldig mye av utstyr du trenger for å komme i gang, men som du vet er god planlegging ofte nøkkelen til suksess!
Vi vil derfor ta for oss de følgende temaene:
- Slik bygger du en podkast-strategi
- Planlegging av innhold
I DEL 2 – Slik går du frem for å lage podkast, tar vi opp:
- Den tekniske delen (det er ikke så skummelt som det høres ut som)
- Slik laster du opp podden og gjør deg synlig for målgruppen
Er du klar? Da kjører vi i gang!
For å lage podkast trenger du en strategi!
Det er her du bør bruke mesteparten av tiden og kreftene. Når denne grunnjobben er gjort, blir jobben videre mye enklere. Du trenger nemlig ikke å bygge en ny strategi for hver gang – etter hvert som du får mer erfaring, kan du heller bygge videre på hovedstrategien!
Slik bygger du en podkast-strategi:
- Hva er det i hovedsak du ønsker å dele?
Dette vil variere fra bedrift til bedrift. Husk at det du velger, vil ha innvirkning på temaer på fremtidige podkastepisoder og hvilken kategori du plasseres i innholdsmessig.
- Sjekk konkurransen!
Undersøk hva som allerede ligger ute. Hvordan gjør bedrifter god bruk av podkaster i dag? Hva mangler innen ditt fagfelt? Hvis du kan identifisere hva som mangler, kan du bedre se hvordan du bør gå frem for å skille deg ut når du lager podkast.
- Hvem er målgruppen din?
Dette vil ha påvirkning både på lengde og stil på episodene dine. Det vil også hjelpe deg til å skreddersy innholdet til de riktige lytterne. Skal du nå ut til potensielle kunder? Vil du informere samarbeidspartnere om produkter og tjenester? Har du tenkt å lage podkast for bruk i læring internt i organisasjonen?
- Velg et unikt navn og en beskrivelse for podkasten din.
Dette bør være kort og poengtert. Lytterne bør umiddelbart kunne se hva podkasten handler om. Et godt tips er å unngå å bruke «podkast» i navnet, siden det bare tar opp plass og lytterne allerede vet at de lytter til en podkast ...
- Sett et budsjett.
Ja, du trenger et budsjett. Hvor mye skal du bruke på utstyr, programvare og markedsføring i forbindelse med podkasten din? Vil det lønne seg å spille inn episodene i et podkast-studio? Skal du gjøre redigeringen selv, eller leie inn noen til å gjøre det for deg? Husk at podkast er et lydmedium, så sørg for at lydkvaliteten er god!
Ikke glem markedsføringsstrategien når du lager podkast!
Hva er markedsføringsstrategien din? Når du har alt annet på plass, handler det om å spre ryktet om at podkasten er klar. Hvordan har du tenkt å nå frem til målgruppen din?
Det er mange måter å gå frem på her:
- Annonser på bedriftens nettside og intranett.
- Legg interne podkaster i bedriftens LMS eller Teams
- Send ut et nyhetsbrev som reklamerer for podkasten
- Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn er flotte plattformer hvor du kan kunngjøre at du har laget en podkast. Velg ut små lydsnutter eller kreative utsagn fra podkastepisoden din, og lag «smaksprøver» du publiserer her, men lenke til podkasten.
Hvis du har en plan for markedsføring på gang før du setter i gang å lage podkast, kan du spare tid når innspillingen er ferdig. Du vil jo helst dele resultatet så raskt som mulig med andre!
Planlegging av innhold
Når du har strategien på plass, kan du begynne å jobbe med innholdet. Her er noen områder du kan fokusere på:
Velg podkast-stil
Når du ønsker å bygge en lytterskare, er det lurt å være konsistent med hvilken stil og form du velger:
- Hvor lang skal podkasten være?
Målgruppen din og innholdet ditt vil være avgjørende her. Mellom 15–20 minutter kan være langt nok for tyngre temaer, mens 40 minutter kan fungere fint ellers. Episodene bør ikke være så lange at du mister oppmerksomheten til lytterne dine. Så tilpass lengden til innholdet!
- Hvor ofte skal du lage podkast?
Det kommer mye an på hva du har budsjett og kapasitet til. Det viktigste her er å ha en jevn frekvens på publisering, enten det er ukentlig, månedlig eller kvartalsmessig. Lytterne bør vite når neste episode kommer, og få tid til å glede seg.
- Vil du ha med musikk og lydeffekter?
Dette kommer mye an på hvilken type podkast du lager, men det kan være godt å huske på at siden podkast er et lydmedium, vil musikk og lydeffekter ofte påvirke følelsene til lytterne og gjøre episoden mer fengende og spennende.
- Hvilket format skal du lage podkast i?
Skal det være intervju, paneldebatt, samtale, monolog, dokumentar, storytelling, gjenbruk av innhold eller en mix&match av alt sammen?
- Hva vil du at lytteren skal sitte igjen med?
Det er lurt å definere dette, slik at du kan fortelle lytterne hva du ønsker de skal gjøre med kunnskapen de sitter igjen med etter å ha lyttet til deg!
Lag et manus
Dette kan være alt fra korte notater og spørsmål du vil bruke i et intervju, til et komplett manus med replikker. Alt er avhengig av hvilken podkastform du ha valgt å lage. Vi har ofte lett for å glemme, så det er lurt å ha noe ned på papiret!
- Planlegg å stille enkle spørsmål, ikke anta at alle har den samme innsikten som deg selv.
- Notèr hva som blir sagt gjennom intervjuet, slik at du på slutten av intervjuet kan gi en oppsummering av hva som har blitt tatt opp.
Lag en episodetittel og beskrivelse som passer til temaet og stilen din
- Vær konkret og kortfattet, men unngå altfor stivt og alvorlig språk hvis du kan. Lek gjerne med ordspill eller lignende som kan fange interessen.
- Beskriv kort hva lytterne kan forvente seg, og inkluder gjerne ett eller to spennende sitater fra episoden.
Når du har bestemt deg for hvilken strategi du vil velge når du lager podkast, og du har laget en plan på gjennomføring og innhold, gjenstår selve innspillingen. Da kommer vi ikke bort fra den tekniske biten. Hvilket utstyr trenger du til å lage podkast, og hva bør du tenke på her? Og hvordan går du frem etter innspilling? Dette tar vi opp i neste artikkel!