Gå til hovedinnhold

DEL 1: Slik går du frem for å lage podkast


Har du lyst til å prøve deg på å lage podkast? Usikker på hvordan du kommer i gang? Vi har artikkelen for deg! 

Ingvild Stander for Sekretær.no

Publisert: November 22, 2022

Vi har allerede tatt for oss gode grunner til å starte opp en podkast, og hvorfor vi bør vurdere podkast i læring. Nå er det på tide å fokusere på hvordan vi går frem for å lage podkast. Det kan være skummelt å prøve noe nytt, men ikke vær redd – vi hjelper deg i gang! 

Det er ikke så veldig mye av utstyr du trenger for å komme i gang, men som du vet er god planlegging ofte nøkkelen til suksess! 

Vi vil derfor ta for oss de følgende temaene: 

I DEL 2 – Slik går du frem for å lage podkast, tar vi opp: 

Er du klar? Da kjører vi i gang!

For å lage podkast trenger du en strategi! 

Det er her du bør bruke mesteparten av tiden og kreftene. Når denne grunnjobben er gjort, blir jobben videre mye enklere. Du trenger nemlig ikke å bygge en ny strategi for hver gang – etter hvert som du får mer erfaring, kan du heller bygge videre på hovedstrategien! 

Slik bygger du en podkast-strategi:

Dette vil variere fra bedrift til bedrift. Husk at det du velger, vil ha innvirkning på temaer på fremtidige podkastepisoder og hvilken kategori du plasseres i innholdsmessig.  

Undersøk hva som allerede ligger ute. Hvordan gjør bedrifter god bruk av podkaster i dag? Hva mangler innen ditt fagfelt? Hvis du kan identifisere hva som mangler, kan du bedre se hvordan du bør gå frem for å skille deg ut når du lager podkast. 

Dette vil ha påvirkning både på lengde og stil på episodene dine. Det vil også hjelpe deg til å skreddersy innholdet til de riktige lytterne. Skal du nå ut til potensielle kunder? Vil du informere samarbeidspartnere om produkter og tjenester? Har du tenkt å lage podkast for bruk i læring internt i organisasjonen? 

Dette bør være kort og poengtert. Lytterne bør umiddelbart kunne se hva podkasten handler om. Et godt tips er å unngå å bruke «podkast» i navnet, siden det bare tar opp plass og lytterne allerede vet at de lytter til en podkast ... 

Ja, du trenger et budsjett. Hvor mye skal du bruke på utstyr, programvare og markedsføring i forbindelse med podkasten din? Vil det lønne seg å spille inn episodene i et podkast-studio? Skal du gjøre redigeringen selv, eller leie inn noen til å gjøre det for deg? Husk at podkast er et lydmedium, så sørg for at lydkvaliteten er god! 

Ikke glem markedsføringsstrategien når du lager podkast!

Hva er markedsføringsstrategien din? Når du har alt annet på plass, handler det om å spre ryktet om at podkasten er klar. Hvordan har du tenkt å nå frem til målgruppen din? 

Det er mange måter å gå frem på her:  

Hvis du har en plan for markedsføring på gang før du setter i gang å lage podkast, kan du spare tid når innspillingen er ferdig. Du vil jo helst dele resultatet så raskt som mulig med andre! 

Planlegging av innhold 

Når du har strategien på plass, kan du begynne å jobbe med innholdet. Her er noen områder du kan fokusere på: 

Velg podkast-stil 

Når du ønsker å bygge en lytterskare, er det lurt å være konsistent med hvilken stil og form du velger: 

Målgruppen din og innholdet ditt vil være avgjørende her. Mellom 15–20 minutter kan være langt nok for tyngre temaer, mens 40 minutter kan fungere fint ellers. Episodene bør ikke være så lange at du mister oppmerksomheten til lytterne dine. Så tilpass lengden til innholdet! 

Det kommer mye an på hva du har budsjett og kapasitet til. Det viktigste her er å ha en jevn frekvens på publisering, enten det er ukentlig, månedlig eller kvartalsmessig. Lytterne bør vite når neste episode kommer, og få tid til å glede seg. 

Dette kommer mye an på hvilken type podkast du lager, men det kan være godt å huske på at siden podkast er et lydmedium, vil musikk og lydeffekter ofte påvirke følelsene til lytterne og gjøre episoden mer fengende og spennende.  

Skal det være intervju, paneldebatt, samtale, monolog, dokumentar, storytelling, gjenbruk av innhold eller en mix&match av alt sammen? 

Det er lurt å definere dette, slik at du kan fortelle lytterne hva du ønsker de skal gjøre med kunnskapen de sitter igjen med etter å ha lyttet til deg! 

Lag et manus 

Dette kan være alt fra korte notater og spørsmål du vil bruke i et intervju, til et komplett manus med replikker. Alt er avhengig av hvilken podkastform du ha valgt å lage. Vi har ofte lett for å glemme, så det er lurt å ha noe ned på papiret! 

Lag en episodetittel og beskrivelse som passer til temaet og stilen din 

Når du har bestemt deg for hvilken strategi du vil velge når du lager podkast, og du har laget en plan på gjennomføring og innhold, gjenstår selve innspillingen. Da kommer vi ikke bort fra den tekniske biten. Hvilket utstyr trenger du til å lage podkast, og hva bør du tenke på her? Og hvordan går du frem etter innspilling? Dette tar vi opp i neste artikkel

Mikrolæring – effektiv læring på minutter!

Mikrolæring har vist seg å være mer effektiv enn tradisjonelle kursopplegg. Det er ikke uten grunn at mange velger å dele opp undervisningen i mindre økter.

Beskytter du dine digitale verdier?

I Nasjonal sikkerhetsmåned 2024 er fokuset på «Våre digitale verdier», og både privatpersoner og bedrifter oppfordres til å reflektere over hvordan de bedre kan beskytte denne informasjonen.

Mowi – An Award-Winning Digital Learning Journey 

See how Mowi, the world’s largest producer of farm-raised salmon, solved its challenges by choosing digital learning!

Tar du hensyn til universell utforming i digital læring? 

Hvorfor er universell utforming i digital læring så viktig? Hvordan tar Storyboard hensyn til dette, og hvordan kan det gagne deg og din bedrift?  

Universell utforming av læringsinnhold – et samfunnsansvar

15–18 % nordmenn har en funksjonsnedsettelse. I 2022/23 fikk 12570 studenter utbetalt tilleggsstipend for nedsatt funksjonsevne. Hvordan kan universell utforming av læringsinnholdet inkludere...

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...
Top