Gode grunner til å starte opp en podkast
Vurderer du å starte opp en podkast på vegne av din bedrift eller organisasjon? I så fall er denne artikkelen til deg!
Ingvild Stander for Sekretær.no
Mange velger å tilby podkast til sin målgruppe fordi de ønsker en relevant og effektiv løsning for formidling av informasjon og kunnskap til andre. Det kan være vanskelig å finne tid i en travel hverdag til å lese artikler eller se på videoer. Det er derfor podkast er en så smart løsning – det er en kreativ og morsom måte å lære på, uansett hvor lytteren måtte befinne seg. Dette er ikke den eneste grunnen til å starte opp en podkast. La oss se på flere!
Statistikken er på podkastens side
- Statistikken viser at podkasten er i vekst. Siden 2020 har antall podkaster vokst med hele 304 %!
- Det er 383,7 millioner som lytter til podkaster globalt, og her i Skandinavia har vi den høyeste prosentandelen av lyttere.
- I Norge er det i dag én av fem som lytter til podkast daglig, og vi bruker i snitt 13 minutter daglig til dette.
- I 2022 står podkast for 12% av den tiden vi bruker totalt på lyd i løpet av en uke. Dette er en økning fra tidligere år. (kilde: Podrapporten.no)
De fleste som lytter til podder er under 40 år, med høyere utdanning og høy inntekt. Mange søker opp podkaster for å fordype seg i interessante emner og tillegge seg større kunnskap. Hvis du ønsker å nå frem til disse, kan det være lurt å starte opp en podkast.
Podkast gir unike muligheter for å dele kunnskap
Spør folk deg eller bedriften din om råd? Sitter du eller dere på kunnskap som kan være nyttig for andre? Da kan det lønne seg å starte opp en podkast!
Mange bedrifter bruker mye tid og ressurser på å bygge opp en kunnskapsdatabase, ofte i form av velskrevne bloggartikler på nettsiden. Dette hjelper dem til å fremstå som markedsledere og eksperter innen sine områder, og driver også mer trafikk til nettsiden. Potensielle kunder betrakter ofte bedrifter som har bygget opp en slik kunnskapsdatabase over flere år, som mer kompetente enn dem som mangler dette på nettsiden sin.
Når du starter opp en podkast, har du enda en profesjonell og kreativ plattform du kan nå ut til andre på. Dette er en forholdsvis ny plattform, men siden alt tyder på at den vil fortsette å vokse, kan det være lurt å begynne å bygge på den så tidlig som mulig!
Podkast bidrar til egenlæring og personlig vekst også innad i bedriften
Podkast-formen egner seg for dypere refleksjoner over spesifikke temaer. Her kan man for eksempel intervjue en ekspert eller gjøre andre undersøkelser om et tema.
Dette betyr at i tillegg til å få teknisk erfaring innen det å lage podkaster, vil de som forbereder podkasten selv ofte sitte igjen med økt kunnskap om et emne.
Du blir også mer oppmerksom på hvem du kan samarbeide med på tvers av organisasjoner og bransjer, for å kunne tilby spennende temaer som kan nå ut til enda flere. Dette kan bidra til relasjonsbygging og bransjesamhold.
Det heter seg at “man lærer så lenge man har elever”, og dette stemmer absolutt i podkast-sammenheng. Når du starter en podkast, og dermed forplikter deg til å dele oppdatert og relevant informasjon, kan det gagne bade lytterne og deg selv.
Podkaster gjør det lettere å skille seg ut
Det er tøff konkurranse om oppmerksomhet på de fleste medier i dag. Mange jobber hardt hver dag for å være synlige på LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Instagram og til og med TikTok. Du kjenner sikkert til SEO og søkemotoroptimalisering som skal hjelpe målgruppen til å finne nettopp deg på Google. Alt handler om å skille seg ut i mengden av tilbydere der ute.
Siden podkast-plattformen fortsatt er i vekst, er det fortsatt mye ledig plass på gulvet. Det betyr at du har en større sjanse til å plassere deg strategisk og skape deg et godt omdømme blant lytterne.
Tallene taler for seg: det er 2,4 millioner podkaster der ute, men det er 37 millioner YouTube-kanaler og 600 millioner blogger … Så hvis noen søker etter informasjon om et emne blant podkaster, har du mye større sjanse til å skille deg ut enn om du hadde publisert dette som en bloggartikkel eller YouTube-video om samme emne.
Podkaster er praktiske for lytterne
Vi bombarderes med informasjon hver eneste dag. Som følge av dette, er det flere og flere som ønsker å ta kontrollen over hva de lytter til. Podkaster brukes også for å stenge omverdenen ute og dermed kunne nyte litt egentid.
Så hvor befinner lytterne seg? Podrapporten.no avslører:
- 39 % lytter til podkaster hjemme
- 19 % lytter mens de er utendørs
- 18 % velger podkast når de kjører bil
- 12 % lytter aktivt mens de benytter seg av offentlig transport.
- I tillegg til dette er det også flere som oppgir at de lytter på jobben, skolen eller treningssenteret.
Når du starter opp en podkast, gjør du innholdet ditt mer tilgjengelig for lytterne. Du gir dem muligheten til å lytte til deg på et sted og tidspunkt som passer dem best.
Det er billigere å starte opp en podkast enn å lage videoer
Alt du trenger for å komme i gang er tid, et manus eller en plan på hva som skal snakkes om, en god mikrofon og redigeringsutstyr. Det finnes gratis programvare og lydtjenester du kan benytte deg av på nett. Du har gjerne ikke det aller beste, mest profesjonelle utstyret på markedet når du starter opp en podkast for første gang. Det er helt greit. Start likevel.
Den verdensberømte tennisspilleren Arthur Ashe sa: “Start der du er, bruk det du har, gjør så godt du kan.”
Husk likevel at som et lydmedium er det viktig med god lyd. Så ikke ta snarveier her! Det er også nødvendig å bruke litt tid og ressurser på å forsikre deg om at innholdet i podkasten er relevant og interessant for lytterne. Du vil jo helst at de skal komme tilbake til neste episode!
Podkaster gir en mer personlig opplevelse
Sammenlignet med det å lese en artikkel, gir podkast en mye mer personlig opplevelse for lytterne. De får høre en stemme som kan assosieres med bedriften din, høre følelser, stemninger, engasjement og entusiasme over temaer. Du kan spøke litt og dele humor på en mer avslappet måte, slik at lytterne kan kjenne seg igjen og føle at de blir bedre kjent med deg. Når dette skjer, øker du sjansen for at de vil komme tilbake og lytte til deg neste gang også.
Tenk deg at du sitter sammen med gode venner som er engasjerte i en spennende samtale. Du sitter stille ved bordet og bare lytter. Du er fascinert av de forskjellige synspunktene som blir presentert, og du nikker anerkjennende til tanker du har hatt selv. Mot slutten av samtalen føler du at du sitter igjen med utvidet kunnskap og perspektiv. Det er denne opplevelsen en god podkast kan gi oss.
Det er ingen tvil om at det å starte opp en podkast kan gi fordeler. Men alle podkastformer passer ikke for alle, og det ligger ikke automatikk i det å samle seg en lytterskare. Du må ha noe interessant å formidle, og du må kunne gjøre dette på en tiltalende måte for lytterne.
Det er også flere og flere bedrifter som ikke velger podkast for å nå ut til kunder, men heller prøver seg på podkast i læringssammenheng. Se artikkelen Derfor bør du vurdere podkast i læring for gode grunner til å prøve dette!