Gå til hovedinnhold

Hvorfor er en god onboarding viktig for din bedrift?


Onboarding i seg selv er en kunst. Hver nyansatt bringer med seg et potensiale til å oppnå resultater og til å lykkes. Å la en dårlig eller lite gjennomtenkt onboarding stå i veien for dette, er en tapt mulighet som kunne vært unngått. 

Mann med beskyttelsesutstyr
Onboarding kan legge grunnlag for motivasjon knyttet til arbeidsmiljøet og for samarbeid og viktige relasjoner mellom nyansatt og medarbeidere

Konkurransen om å få tak i de dyktigste medarbeiderne er tøff for mange bedrifter. Og selv om man lykkes og arbeidsavtalen med den nye medarbeideren er underskrevet, er det fortsatt mye som må gjøres. Mange nyansatte velger nemlig å forlate den nye arbeidsplassen på grunn av dårlige introduksjonsprosesser. Ofte er det kanskje slik at vi vektlegger selve rekrutteringsprosessen og glemmer å følge de nyansatte opp når de har begynt i sin nye jobb. Dette poengteres godt av Fische (2014) med utsagnet «Det blir kostbart hvis vi ikke klarer å beholde de talentene vi bruker så mye ressurser på å finne. Det må være en sammenheng mellom de ressursene vi bruker på å rekruttere og de ressursene vi bruker på å hjelpe nyansatte til å fungere godt i organisasjonen».  

Dermed er vi nødt til å stadig minne oss selv på at det å starte i ny jobb i ulik grad kan oppleves som usikkert og stressende.  Samtidig som man skal forstå nye arbeidsoppgaver, ny organisasjonskultur, politikk og verdier, skal man også bli kjent med kollegaer og ledere. Onboarding innebærer at nyansatte får bistand til å tilegne seg alt som kreves for å bli et fullverdig medlem av den nye arbeidsplassen, som kunnskap, ferdigheter og atferd. Onboarding er en lærings- og tilpasningsprosess som skal dekke både organisatoriske og individuelle behov og er et viktig moment for hele organisasjonen, ikke bare den nyansatte. Onboarding kan legge grunnlag for motivasjon knyttet til arbeidsmiljøet og for samarbeid og viktige relasjoner mellom nyansatt og medarbeidere (Mikkelsen & Laudal, 2014).  For en ansatt som deltar i et organisert onboardingsprogram, er sannsynligheten 69 % større for at den ansatte blir værende enn for de som ikke deltok i et slikt program (Bauer, 2010). 

Onboarding dreier seg med andre ord om noe mer enn det som tar sted de første dagene i ny jobb. Det er en prosess som varer helt frem til den ansatte er helt fungerende på arbeidsplassen. I gjennomsnitt tar det åtte måneder fra tiltredelse til den nyansatte kan anses som fullt produktiv på den nye arbeidsplassen (Mota, 2016). Hvis den nyansatte velger å slutte før den tid, vil de ha hatt begrenset mulighet til å bringe verdi tilbake til organisasjonen. I tillegg vet vi at bedrifter som velger å investere tid og ressurser på sine nyansatte i form av en god onboarding, har større sannsynlighet for å få tilfredse, lojale og effektive ansatte på lenger sikt (Bauser & Erdogan 2011). Men selv om dette høres bra ut i teorien, er det ikke like lett å skulle få det til i praksis. Ofte er det en utfordring at ledere er presset på tid og finner det utfordrende å skulle sørge for at den nyansattes første måneder i ny jobb oppleves som så velkomne, stimulerende og produktive som mulig. 

Heldigvis finnes det hjelp å få. Med et godt og skreddersydd program for onboarding, hjelper vi i Storyboard deg med å redusere den sårbare perioden og gi dine nyansatte mestringstro slik at de blir i stand til å utføre oppgavene sine korrekt på kortest mulig tid.  

SISTE NYTT: Storyboard og We Are Learning har inngått et partnerskap!

Storyboard har fokus på å utvikle engasjerende læringsopplevelser. Med We Are kan vi utvikle pedagogisk og engasjerende 3D-læringsinnhold på en rask og effektiv måte.   

Storyboard AS inngår samarbeid med NAV for fremtidsrettet læring 

NAV betjener ca. 2,8 millioner brukere og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, som dekker viktige funksjoner i det norske samfunnet. NAV har 22 000 ansatte som er fordelt over hele landet som...

Mestringstro og teamdynamikk på arbeidsplassen: En nøkkel til suksess

Mestringstro er et sentralt element for å oppnå suksess på arbeidsplassen, spesielt når det gjelder teamdynamikk. Det er ikke bare individuell tro på egen kapasitet som teller, men også hvordan...

Hvorfor bør du velge asynkron læring?  

I en hektisk hverdag kan asynkron læring være nøkkelen til personlig og profesjonell vekst, uten at den daglige driften forstyrres.

70-20-10-modellen i digital læring!

70-20-10-modellen hevder at læring er en dynamisk prosess som skjer best gjennom en kombinasjon av teori, praksis og interaksjon. Hva tror du: Kan digital læring hjelpe oss med å følge prinsippene...

Webinar: ChatGPT – din nye assistent i Learning Center:

På vårt webinar onsdag 22.11.23 fra kl. 08:30 til 09:15 viste Elin Wiggen og Rune Ødegård hvor enkelt du kan lage kurs ved å bruke din nye assistent i Learning Center – ChatGPT. 

Webinar: Fra «halvstekt» til helt perfekt

Syv fordeler med digital læring i onboarding  

Digital onboarding blir stadig mer vanlig. Hvorfor er det så mange som velger e-læring for å integrere nyansatte? 

Nasjonal sikkerhetsmåned: Sosial manipulering

Ulike former for sosial manipulering kan være Phishing, Spearphishing, Vishing, Pretexting, Catfishing, lokking, Quid pro Quo, Waterholing, Tailgating …

Ferdigheter for fremtiden: Livslang læring for å dekke kompetansegapet 

Livslang læring vil hjelpe oss til å holde oss relevante på arbeidsmarkedet. I dag er det mange virksomheter som ikke har råd til å bemanne optimalt, og som opplever at kompetansegapet vokser.
Top