Hvordan går vi frem i en kursproduksjon?
Er du nysgjerrig på prosessen fra dere tar kontakt til ferdig produsert kurs?
Det starter med analysen. Først må vi forstå målgruppen. Hva trenger de? Hva er utfordringen? Er det motstand eller er de sultne på å lære? Sammen med kunden lager vi konkrete læringsmål, både kunnskaps, ferdighets- og holdningsmål og vi forstår hva som er hensikten med opplæringen og hvilke effekter kunden ønsker.
I workshops ledet av prosessleder dukker vi ned i fagstoffet. Vi har gode metoder for raskt å sette oss inn i nye fagområder. I tillegg må vi avdekke hvordan innholdet treffer praksis. Jo mer vi lykkes med å knytte opplæringen til praksis, jo mer vil opplæring faktisk bidra til endring på arbeidsplassen. Voksne er ofte mer opptatt av relevans og nytteverdi for å gi tommel opp for kurs de gjennomfører.
Deretter kommer løsningsfasen. Våre pedagoger lager et forslag til et godt læringsdesign med blant annet et sett virkemidler som egner seg for å nå de ulike læringsmålene. Det kan være ulike interaktive oppgaver, animasjoner, podcaster eller ulike typer film som fiksjonsfilm, interaktiv video eller intervjuer som gir perspektiv. Det kan være stor variasjon i målgruppen når det gjelder språk, kultur, IT-kompetanse og ikke minst læringsstiler - alt dette må vi også ta hensyn til for å sikre at alle får et godt læringsutbytte.
Så er vi klare for manusfase, produksjonsfase og testing, både av tekst, virkemidler og ikke minst teknisk funksjonalitet. Kunden er tett involvert i alle fasene og fremdriftsplanen forteller når møter og frister skal plottes inn i kalenderen. Vi kan kjøre pilot, teste på en liten del av målgruppen eller imøtekomme andre ønsker dere har. Ta kontakt – vi står parat til å bidra i ditt neste opplæringstiltak.