Gå til hovedinnhold

Hvordan går vi frem i en kursproduksjon?


Er du nysgjerrig på prosessen fra dere tar kontakt til ferdig produsert kurs?

Fra produksjonsfasen

Det starter med analysen. Først må vi forstå målgruppen. Hva trenger de? Hva er utfordringen? Er det motstand eller er de sultne på å lære? Sammen med kunden lager vi konkrete læringsmål, både kunnskaps, ferdighets- og holdningsmål og vi forstår hva som er hensikten med opplæringen og hvilke effekter kunden ønsker.

I workshops ledet av prosessleder dukker vi ned i fagstoffet. Vi har gode metoder for raskt å sette oss inn i nye fagområder.  I tillegg må vi avdekke hvordan innholdet treffer praksis. Jo mer vi lykkes med å knytte opplæringen til praksis, jo mer vil opplæring faktisk bidra til endring på arbeidsplassen. Voksne er ofte mer opptatt av relevans og nytteverdi for å gi tommel opp for kurs de gjennomfører.

Deretter kommer løsningsfasen. Våre pedagoger lager et forslag til et godt læringsdesign med blant annet et sett virkemidler som egner seg for å nå de ulike læringsmålene. Det kan være ulike interaktive oppgaver, animasjoner, podcaster eller ulike typer film som fiksjonsfilm, interaktiv video eller intervjuer som gir perspektiv. Det kan være stor variasjon i målgruppen når det gjelder språk, kultur, IT-kompetanse og ikke minst læringsstiler - alt dette må vi også ta hensyn til for å sikre at alle får et godt læringsutbytte.

Så er vi klare for manusfase, produksjonsfase og testing, både av tekst, virkemidler og ikke minst teknisk funksjonalitet. Kunden er tett involvert i alle fasene og fremdriftsplanen forteller når møter og frister skal plottes inn i kalenderen.  Vi kan kjøre pilot, teste på en liten del av målgruppen eller imøtekomme andre ønsker dere har. Ta kontakt – vi står parat til å bidra i ditt neste opplæringstiltak.

Hvordan spillbasert læring kan forbedre helsen

Verden er stadig i endring. Den tradisjonelle idéen om at bedriften pøser på med forventninger de ansatte må oppfylle siden de er så heldige å ha en jobb, er gammeldags. I dag er...

Hvorfor onboarding ikke får den oppmerksomheten den fortjener – våre beste unnskyldninger

Hvorfor nyansatte trenger hjelp til å lære

Dette er ikke en unormal reaksjon. Stress setter både hjerne og kropp i alarmberedskap og gjør det vanskeligere å godta endringer og lære nye ting. Hjernen vår er faktisk...

Våre tips til digital læring i en tid på hjemmekontor

Det siste året har satt sitt preg på måten vi jobber på og hva slags behov vi har for fleksibilitet og kommunikasjon. Mens større bedrifter og virksomheter har evnet å levere konsistent...

Hvordan lage en god digital samling

Dette kan deles med deltakerne i forkant av samlingen og repeteres under oppstart av samlingen. Dersom du ønsker at deltakerne bruker tid på faglige forberedelser i forkant av samlingen, kan du...

5 grunner til at bedrifter bør investere i digital læring

Digital læring kan være en svært effektiv metode både når det gjelder onboarding av nye ansatte, men også når det gjelder å sørge for at medarbeiderne har mulighet for kontinuerlig læring...

Hvorfor er en god onboarding viktig for din bedrift?

Konkurransen om å få tak i de dyktigste medarbeiderne er tøff for mange bedrifter. Og selv om man lykkes og arbeidsavtalen med den nye medarbeideren er underskrevet, er...

Top