Øk læringseffekten: Varier læringsstiler i læringsløpet!
Hva er din læringsstil? Hvilke læringsstiler har dere bedriften din? Når en bedrift tar hensyn til ulike læringsstiler i VARK-modellen, kan læringseffekten økes betraktelig. Hvorfor sier vi det?
Ingvild Stander for Sekretær.no
Se for deg at du sitter på et kurs, men sliter med å forstå informasjonen som kommer frem. Du konkluderer kanskje med at det enten er noe i veien med deg selv, eller med kursholder. Men dette er ikke nødvendigvis riktig. Ulike læringsstiler spiller nemlig en stor rolle for hvordan vi lærer. Det kan være at informasjonen blir presentert på en måte som du personlig ikke responderer like godt på.
Selv om læring ofte skjer i gruppesettinger, er det egentlig en veldig personlig opplevelse. Informasjonen vi er i stand til å absorbere, avhenger av hvordan vi foretrekker å lære. Læringsstiler varierer fra person til person og kan påvirkes av faktorer som personlighet, kulturell bakgrunn og tidligere erfaringer. God forståelse av ulike læringsstiler i VARK-modellen kan hjelpe deg til å tilby en mer personlig og tilpasset læringsopplevelse, og dermed øke læringseffekten i bedriften din!
Hva er en læringsstil?
En læringsstil refererer til den foretrukne måten en person absorberer, prosesserer og husker informasjon på. Når du lærer på den måten som er best for deg, vil det være enklere for deg å forstå og anvende det du lærer.
Hvis du bestemmer deg for kun å ta hensyn til en bestemt læringsstil når du legger opp læringsløp i bedriften, kan du risikere å ekskludere dem som har en annen læringsstilpreferanse. Så når du forbereder læringsinnholdet for en gruppe, bør du variere læringsstilene, slik at hver enkelt kan dra nytte av kurset.
Det er selvsagt også naturlig å ta hensyn til læringsinnholdet når man velger foretrukket læringsstil. Ta deg tid til å vurdere hvilke læringsstiler som passer innholdsmengde, kursinnhold og ferdighetene du ønsker deltakerne skal sitte igjen med.
For å kunne forstå ulike læringsstiler, er det mange som tyr til VARK-modellen.
Hva er VARK?
VARK-modellen ble utviklet av Neil D. Fleming i 1987. Fleming var en newzealandsk lærer og undervisningsforsker som ønsket å finne ut hvordan ulike læringsstiler påvirket elevenes læringsresultater. VARK står for Visual (visuell), Auditory (auditiv), Reading/Writing (språklig/verbal) og Kinesthetic (kinestetisk). Modellen har siden blitt mye brukt i pedagogisk praksis og forskning for å tilpasse undervisningen til ulike læringsstiler.
Kritikere av VARK-modellen hevder at det ikke finnes tilstrekkelig vitenskapelig bevis for å støtte ideen om at undervisning som er tilpasset individuelle læringsstiler fører til bedre læringsresultater. Mange læringseksperter anbefaler i stedet en mer balansert og variert undervisningsmetode med ulike læringsmetoder og tilnærminger.
Selv om VARK-modellen ikke dekker alle læringsstiler og gir alle svar, kan den likevel hjelpe oss til å reflektere over egne preferanser og styrker i læring. Den kan hjelpe deg å øke motivasjonen og læringsgleden og bidra til en mer fleksibel og engasjerende læringsopplevelse.
Hvilke eksempler har vi på læringsstiler?
Det finnes flere teorier og modeller som beskriver ulike læringsstiler, men VARK-modellen deler inn læringsstilene i fire kategorier:
Visuell
Auditiv/lyd
(Reading/Writing) Språklig/verbal
Kinestetisk/fysisk
La oss se nærmere på hver enkelt:
Visuell læringsstil
Denne læringsstilen henvender seg til dem som forstår og beholder informasjon best når den presenteres ved hjelp av visuelle stimuli. De foretrekker å se hva de lærer, og de bruker også fantasien sin til å forestille seg det de lærer.
Slik når du frem til personer med visuell læringsstil:
- Bruk bilder og tankekart for å gi liv til informasjonen.
- Organiser informasjon i infografikk, grafer og diagrammer.
- Bruk videoer for å få poenget frem.
- Bruk visuelle metaforer for å forklare abstrakte konsepter
- Lag trinn-for-trinn beskrivelser av prosesser som demonstreres i videoer eller bilder
Auditiv/lyd læringsstil
Dette passer for personer som lærer best når informasjonen presenteres muntlig, som gjennom diskusjoner, forelesninger og lytteoppgaver. De foretrekker å lære ved hjelp av lytting og tale. De kan enkelt huske og beholde informasjon etter å ha hørt det.
Slik når du frem til personer med auditiv læringsstil:
- Arranger muntlige presentasjoner og gruppeaktiviteter som inkluderer diskusjoner og samarbeid.
- Ha tilgjengelig lydversjoner av det skrevne materialet.
- Inkluder podkaster i læringsløpet
- Bruk lydopptak av presentasjoner som de ansatte kan lytte til når som helst
- Hold muntlige presentasjoner eller diskusjoner for å presentere ny informasjon
Språklig/verbal
Personer som foretrekker denne læringsstilen, lærer best gjennom skriftlige materialer som bøker, artikler og notater. De forstår og beholder informasjon best gjennom ord. De liker å ta notater og finner skriveoppgaver lettere enn andre.
Slik når du frem til personer med språklig læringsstil:
- Bruk av skriftlige instruksjoner og oppgaver
- Tilby lesemateriell i form av artikler, bøker, eller andre skriftlige dokumenter
- Oppfordre deltakerne til å ta notater under presentasjoner
Kinestetisk/fysisk
Denne gruppen lærer best gjennom å være fysisk involvert i læringen, som gjennom praktiske øvelser, eksperimenter og demonstrasjoner. De lærer også gjennom bevegelse og berøring.
Slik når du frem til personer med kinestetisk læringsstil:
- Gi praktiske oppgaver som krever fysisk aktivitet og bevegelse
- Bruk rollespill eller simuleringer for å gi deltakerne praktisk erfaring med konsepter og ideer
- Tilby praktiske øvelser eller case-studier som krever at deltakerne bruker hender og kropp for å utføre oppgaver
Ikke lås deg fast i én læringsstil!
Her er det på sin plass å komme med en liten advarsel: Selv om vi kanskje foretrekker å lære på en bestemt måte, betyr ikke det at vi kun kan, eller bør, lære på denne måten! Når vi kun bruker én bestemt læringsstil for å lære, begrenser vi tilpasningsevnen vår i læringsprosessen.
Det vil med andre ord si at alle har godt av litt variasjon i læringsstiler! Her er flere gode grunner for å variere mellom læringsstilene i VARK-modellen i læringsløpet:
- Individuelle forskjeller: Alle har sine egne forutsetninger, bakgrunner og preferanser, og dermed kan vi reagere forskjellig på ulike undervisningsmetoder. Ved å kombinere ulike læringsstiler, øker du sannsynligheten for at alle finner en tilnærming som passer for dem.
- Fleksibilitet: Når vi lærer oss å tilpasse oss ulike læringsmetoder, blir vi mer fleksible og forberedte på å takle ulike situasjoner. Dette er en viktig ferdighet i en verden som stadig endrer seg.
- Økt forståelse: Kombinasjonen av ulike læringsstiler kan bidra til en dypere forståelse av et emne. For eksempel kan en deltaker som først lærer om et konsept gjennom visuell presentasjon, øke sin forståelse ved å utforske det samme konseptet gjennom kinestetiske aktiviteter eller ved å lytte til en podkast.
- Forsterkning av læring: Når vi blir eksponert for informasjon gjennom flere læringsstiler, kan dette forsterke læringen og bidra til at vi husker informasjonen bedre.
- Engasjement og motivasjon: Ved å variere læringsstiler, kan vi gjøre læring mer interessant og engasjerende for deltakerne. Dette kan øke motivasjonen og opprettholde interessen for emnet.
LMS hjelper deg å variere læringsstiler
Et LMS (Learning Management System) kan være nyttig for å tilpasse læringsløpet til ansatte med ulike læringsstiler. I et LMS kan du enkelt tilby ulike læringsressurser som passer til de forskjellige læringsstilene i VARK-modellen, for eksempel videoer, lydfiler, tekstdokumenter og interaktive øvelser som spillbasert læring.
Ved å tilby ulike læringsressurser i en og samme plattform, kan ansatte velge å lære på den måten som passer dem best. LMS kan også gi mulighet for å tilpasse innholdet og læringstempoet til den enkelte ansatte, samt gi tilbakemeldinger og resultater på oppgaver og tester. Dette kan gi en mer effektiv og tilpasset læringsprosess for de ansatte, og dermed også bedre resultater for bedriften.
En god læringsportal gjør det enkelt å ta hensyn til ulike læringsstiler. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker en demonstrasjon på læringsportalen vår: Learning Center!
Vi har sett på ulike læringsstiler, og hvorfor du bør bruke en blanding av disse i læringsløp. Når du tilbyr en rekke ulike læringsmetoder og tar hensyn til de forskjellige læringsstilene, viser at du anerkjenner at hver person har unike læringsbehov, og du ønsker at de skal lykkes. Et variert læringsløp holder på oppmerksomheten og øker engasjementet og motivasjonen til de ansatte. Sist, men ikke minst, kan du øke læringseffekten betraktelig!