Apotekbransjen faser ut felles apoteksystem, FarmaPro, og hver kjede må innføre sitt eget system. Norsk Medisinaldepot (NMD) har anskaffet ApoSys, et system som skal tas i bruk av alle ansatte i apotekene.
Det er ikke mulig å kjøre disse systemene samtidig, så apotekene vil gå fra det ene systemet til det neste bokstavelig talt over natten. Det er derfor helt avgjørende at alle i apotek for tilstrekkelig opplæring i forkant til at de mestrer det nye systemet fra dag en.
Storyboard har vært rådgiver i prosessen med å utvikle helhetlig kommunikasjons- og opplæringsopplegg, samt bistå med endringsledelse, basert på målgruppeanalyse.
Oppdraget til Storyboard var todelt:
Storyboard har gjennomført målgruppeanalyse for å kartlegge drivkrefter og motkrefter i endringsprosessen for å spisse og målrette videre tiltak. Kartleggingen ble gjennomført både for ledelse og medarbeidere i apotek. Endringsarbeidet følger forskning fra John Kotter og hans veldokumenterte 8 steg for vellykket endring. I workshops har vi benyttet aksjonsmetodikk.
Basert på funnene i analysearbeidet, har Storyboard utarbeidet et helhetlig opplegg for opplæring for de forskjellige målgruppene, samt bidratt i utrullingsplanen. Opplæringen er basert på et blandet undervisningsopplegg med omfattende bruk av Teams for å gjennomføre digitale samlinger.
Videre har Storyboard utarbeidet en kommunikasjonsstrategi for initiativet, inkludert et kommunikasjonsdokument for de ulike målgruppene og interessentene.
Storyboard har bidratt i endringsledelse og vært del av prosjektteamet med ukentlig rapportering.
Har du blitt nysgjerrig på å høre mer om hvordan vi kan produsere akkurat et kurs til din bedrift?